Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vet ej om det kan ha med varann att gör,eller om det är separata probs.
v70 GLT 99.
problem 1: bilen rycker till kraftigt ett par gånger på raken,och sen är det bra tag.Och oftat är det vid gaspådrag men även på landsvägkörning ibland.(och det är ej AC det spelar ingen roll om den är på eller av).

Problem 2: Bilen bara stendör vid landsvägskörning.och man får ingen förvarning typ (pust stånk stön) utan bara godnatt.

Är det nån som kan ge lite tips vore jag tacksam. :D
av LarsaXC
Jag hade samma fenomen. Det var tomgångsmotorn samt luftmassemätaren. Den stannade vid korsningar helt abrubt samt ryckte till vid körning. Osis med fel på båda.

Luftmassamätaren har en boschkod på sig, jag läste av den och slog på nätet. Hittade en begagnad som jag skruvade loss från insuget och satte i min. Sparade mig 2000 kr. de är nämligen samma mätare på många bilar/volvo men olika art.nr hos original lagret. Bosch har dock samma
:-)
Tomgångsmotorn bytte jag till en ny, inga problem att byta om du skulle hitta en begagnad. Tror jag gav 2400 för den.

Börja med en av dem, du kan ju låna av en polare/granne med samma bil för o prova om du vill vara säker på innan verkstad. min erfarenhet var att det är svårt att få volvo att säga exakt. de byter till felet är borta.

Kan också vara det kända gasspjällsfenomenet. Det finns det mycket på nätet om. Man byter till ett nytt = dyrt om du inte kan övertyga om goodwill det är ett erkänt fel. Började på -99 tror jag för jag har inte det gaspjället :-)
Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]

V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]

Hej! Jag köpte mig en volvo s80 D5 från[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]