Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoGöran
Hej, köpte en Volvo 740 GLE -87 B230E, för någon månad sedan och det började med att den gick ok, bortsett från en del ryckningar orsakade av läckage i en bränsleslang, bytte amatur samtidigt och efter det försvann ryckningarna helt och den gick bra i ungefär en vecka. De riktiga problemen började när jag skulle köra om en bil och det började lukta soppa utav bara helvete, upptäckte efter en stund att det var min bil som luktade och inte den jag precis kört om, en av soppaslangarna hade spuckit och hela bagaget va fullt med bensin. Drog hem bilfan, bytte slangar och då huvudpumpen gick åt skogen kort därefter ersatte jag den med en slang rakt över och en Walbropump i tanken. Bilen gick bra åter igen men inte länge. Ryckningarna kom tillbaka och bilen blev allt mer svårtstartad, gick igång med startgas ett tag men nu är den helt död. Startar ett par sek och lägger sedan ned, svarar inte på gas. Vi vet att pumpen bak går, den hörs, har bra tryck till efter soppafiltret men sen tar det stopp. Har kollat och rengjort alla spridarna och ingen av dem släpper igenom en enda droppe bensin och trycket bakom dem är väl sådär. Bra tryck i slangen till kallstartsventilen. Testat lyfta på vågen utan framgång, bytt insugspackning och spridarpackningar, tändkablar, fördelarlock, tändstift, tändspole samt vakumslangar, alla ok. Skulle kolla styrtrycksventilen idag men fattade fan inte ett skit! Hur kollar man att den fungerar? Har nått en återvändsgränd och orkar snart inte se bilen längre så jag är väldigt tacksam om nån kan hjälpa mig här! MVH VolvoGöran
Senast redigerad av 1 VolvoGöran, redigerad totalt 0 gånger.
Ja de kan jag göra men de är ju mekaniskt insprut och jag har tagit bort och rengjort samtliga spridare och kan därmed konstatera att trycket är iaf för lågt för att öppna spridarna och det kanske skulle vara då att konstatera något jag redan vet men visst då har jag ju en siffra på det. Kollade också slangen efter bränslefiltret och där fanns tryck. Vad jag kommit fram till är att trycket försvinner någonstans under insuget men har ingen aning om vart, styrtrycksventilen pajj? När vi lyfter på vågen kommer det soppa bakom spridarna men klent. Något med vågen?
av VolvoGöran
När du säger "prestera bra" vad menar du då? För i nuläget startar den ju inte alls men det har inte alltid varit så. Det började med att hackningarna blev mer intensiva och blev nästan en soppatorskimitation och sedan la den av helt och inte fått igång den efter det. Jag har hört att folk brukar slita bort dem för att de lätt orsakar problem. Kan symptomen vi upplevt ha uppstått för att den uteblivit? För i mellanåt har bilen gått riktigt bra.

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]