Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en V70 2,5T -05 som jag tänkte byta kylvätska på. Den har gått ca 7500 mil.
Jag har inte några problem och Volvo specar inget bytesintervall, men vätskan börjar se lite skitig ut i expansionskärlet och nivån är nu efter 8-år straxt över low vid kall motor.

Min första tänke var att samordna kylvätskebytet med kamremmen, som ändå behöver bytas inom några år, men med ledning av andra trådar verkar det vara overkill att samtidigt med remmen även byta vattenpumpen på en bil som då bara gått ca 8500 mil. Likaså tror jag att jag kan vänta med vevhusventilationen. Bilen går numera företrädelsevis sträckor runt 2 mil eller mer och oljan är hittills byt varje år dvs efter knappt 1000 mil i snitt. Den har bara gått med Castrol Edge A5 0W30.

Jag har köpt Volvos glykol, men blir lite osäker på hur jag skall gå tillväga. Tydligen får man inte ut allt utan bara ca 5 liter av närmare 9 liter.

Skall jag spola ut den vätska som är kvar eller vad rekommenderas?
Resonerar jag rätt om vattenpumpen?
Finns det anledning att snart börja oroa sig över vevhusventilationen?

/Svda
Gör som på Volvo. Lossa undre slangen till kylaren och töm ut kylvätskan. Mät upp mängden och fyll på med samma mängd. Det bildas luftfickor så den första turen bör du ha med dig en dunk med färdigblandad kylarvätska. Vattenpumpen behöver du inte byta efter så kor sträcka. Det anser jag vara overkill. När du byter kamrem och även multiremmen bytes då så se till att köpa nya rullar och spännhjul till de båda remmarna. Detta gör man inte på Volvo, de byter remmen och lyssnar om det är lagerljud ifrån rullarna). Varför ska du oroa dig för vevhusventilationen? Igensatt vevhusventilation beror ofta på misskött service för långa intervall mellan oljebyte) eller olja med fel klassning.
dieselmagnus skrev:Gör som på Volvo. Lossa undre slangen till kylaren och töm ut kylvätskan.
Har Volvo glömt att montera avtappningskran på dessa modeller? Betydligt smidigare att tappa ur under kontrollerade former, tycker jag.
Att vätskan ser "skitig" ut skulle dock bekymra mig en aning.
Tack för svar :D

Jag sög ut lite kylvätska ur expansionskärlet och hällde upp i ett vanligt dricksglas. Vätskan är helt klar, men har förlorat sin blåa färg.

Men det är lite lustigt.
Kollar man ovanifrån är vätskan ljust bärnstensfärgad, gul med dragning åt svagt brun, men som sagt helt klar. Kollar man under underifrån så är undersidan av vätskeytan i glaset grön.

Men ett byte borde ju åtminstonne förbättra korrosionsskyddet.

Tänkte skjuta upp årets oljebyte ca 6 månader oxå. 500 mil mellan byten känns onödigt dyrt.

Bilen står i temperetat (minimum +6 C) varmgarage med avfuktare och används bara någon gång i veckan.
Ett alternativ skulle kunna vara att gå över till den billigare ACEA A3B3, byta varje år, men filter vart annat.
Jag har smörjgropp i garaget så, jobbet är mycket enkelt att utföra.
Tacksam för synpunkter på detta oxå.
svda skrev:Surfarde runt lite och fannn att jag inte var den ende som observerat denna färgförändring hos kylvätska.
Tack för tipsen, det blir nog ett byte i helgen.
Då ska du få ett supertips till. Bara för att det är fredag. :D

Byt vätskan lite i taget hädanefter. Det är så mycket enklare att tappa ur 2-3 liter varje år ut avtappningen på kylaren (vid nedre slang) och ersätta med ny än att tömma hela systemet på en gång. Du slipper luftfickor och cirkulationsproblem. Gjort på en kvart. Medan du tömmer motoroljan.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]