Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Ja, ifall det skulle vara brända bromsar lär det synas på skivan. Det verkar dock inte troligt då ni borde lagt märke till att bilen plötsligt drar kraftigt. Åt höger i detta fall.
Om ni kollar automatlådans vätska kan ni lätt konstatera ifall den är bränd eller ej. Ska vara röd, ej brun, och naturligtvis inte heller lukta bränd.
av viffer
Vojje skrev:Ja, ifall det skulle vara brända bromsar lär det synas på skivan. Det verkar dock inte troligt då ni borde lagt märke till att bilen plötsligt drar kraftigt. Åt höger i detta fall.
Om ni kollar automatlådans vätska kan ni lätt konstatera ifall den är bränd eller ej. Ska vara röd, ej brun, och naturligtvis inte heller lukta bränd.
Bromsarna är okej, det är jag inte ett dugg osäker på, det första jag gjorde var att känna på fälgen och sen skivan, dom var inte onormalt varma på något sätt. Så det har jag inte ens skänkt en tanke åt. Men vad jag menade var att lukten påminner om när man bränt bromsar, jag själv har varit med om att en handbroms havererat på en 850, backarna låg hamnade på under körning och då luktade det precis som nu, fast det kom ingen rök då.
Hur kollar man växellådsoljan? Har försökt googla mig fram till hur man gör, men det verkar ju inte finna något sätt att kolla det under motorhuven. Om man måste gå under bilen så är det lika bra att avvakta känns det som..
Användarvisningsbild
av Vojje
StefanN skrev:Växellådsoljan kan du inte kolla.
Det gör inget i detta fallet. Osannolikt att problemet är växellådan.
av viffer
Vojje skrev:
Det gör inget i detta fallet. Osannolikt att problemet är växellådan.
Nu har bilen varit in till Volvo och killen som tittade trodde på att det kunde vara antingen AC-kompressorn eller generatorn, han tyckte generatorn såg lite bränd ut nämligen, men dom behövde ta in den för att kolla närmare innan dom kan avgöra, så dom kommer att titta på den imorgon.
av whennebab
Klart man kan kolla den. Starta motorn och lossa på nivåpluggen på lådan. Skulle vara rätt korkat om man byggde en växellåda där man inte kan kolla oljan.

Mvh.
av viffer
Nu har Volvo felsökt klart och konstaterat att det är som ni trodde, AC-kompressorn har skurit. Tyvärr får inte jag någon goodwill, jag har inte rätt modell för att få det uppenbarligen.
Dom har klippt av remmen så jag ska hämta bilen imorgon.

Så tack för att ni svarade och varnade mig för vad konsekvenserna kunde bli, jag hade nog kunnat använt bilen annars och då hade det ju blivit förödande!
av Cox
Beklagar att vi som satte våra slantar på kompressorn hade rätt, men ta detta en vända till med verkstan. Det som gäller är 48 månader efter 1:a reg datum på kompressorn. Om det nu inte sitter en annan sådan på bensinarna ?
Någon som vet kan ju svara TS
av viffer
Cox skrev:Beklagar att vi som satte våra slantar på kompressorn hade rätt, men ta detta en vända till med verkstan. Det som gäller är 48 månader efter 1:a reg datum på kompressorn. Om det nu inte sitter en annan sådan på bensinarna ?
Någon som vet kan ju svara TS
Ni behöver inte beklaga något, fast det hade väl varit trevligt om ni hade haft fel, eller om det visat sig att jag hade goodwill.
Dom sa att det gällde inte alla modeller, dom gick efter chassinummer. Den registrerades dessutom juni 2007 tror jag, så då har det ju gått mer än 48 månader. Så det kan ju ha varit det som är problemet. Men om något har andra uppgifter som jag kan presentera för dom så skulle det såklart vara intressant.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]