Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men det går väl inte att försvara att man skickar med undermåliga grejor med att dom flesta inte byter själv som en del kommentarer antyder? Då kunde man ju lika gärna ha struntat i att skicka med något alls och skrivit att det är en åtgärd som verkstan måste göra. Finns ju massor av funktioner på en bil man nästan aldrig använder men man räknar ju med att det skall funka när man behöver dem. Samma borde gälla verktygen.
Användarvisningsbild
av Perc
Bilnörden skrev:En Renault skulle jag inte vilja krocka med. Man tycker att 2012 borde det inte vara några problem för en bil i ett labb att prestera 5 stjärnor, i mina ögon så är dom (läs 4 stjärnor) helt livsfarliga även om så inte riktigt är fallet. Men nu är det ju inte många bilar som inte når upp till "Femman"
Inget fel på säkerheten i Renault. Dom fick sitt säkerhetstänk från Volvo då dom hade affärer ihop på 80-talet och sen dess har dom varit mycket konkurrenskraftiga på den punkten.

En gång i tiden var Volvo (och Saab) i särklass vad gällde säkerheten men den tiden är förbi. Inte för att Volvo på något vis blivit sämre, men för att alla andra tillverkare plötsligt också började ta krocksäkerhet på allvar.

Vore för övrigt intressant att se om volvos plastnyckel klarade av en hjulbult som någon däckfirma dragit åt med stora muttermaskinen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
dieselanddust skrev:Men det går väl inte att försvara att man skickar med undermåliga grejor med att dom flesta inte byter själv som en del kommentarer antyder? Då kunde man ju lika gärna ha struntat i att skicka med något alls och skrivit att det är en åtgärd som verkstan måste göra. Finns ju massor av funktioner på en bil man nästan aldrig använder men man räknar ju med att det skall funka när man behöver dem. Samma borde gälla verktygen.
Som flera redan sagt är inte verktyget till för att byta däck två gånger per år, det är ett nödverktyg för att kunna byta till sitt reservhjul en gång eller två under bilens totala livslängd och till det fungerar det nog.
Användarvisningsbild
av erikn
Senaste halvåret så har vi haft tre punkteringar, en på varje bil. Jag lagar nog punktering ca två gånger per år. Så en eller två gånger under en livstid gäller inte mig och mina bilar.
av Desmodue
Bilnörden skrev:Varför inte köpa ett riktigt verktyg o ha i bilen. Istället för att välja bil efter original verktygen som finns i bilen. Tror konkurrenterna sparar in på så mycket dom kan oxå. Konkurrenterna spara in på det viktigaste säkerhet, det gör inte Volvo, men byt du och krocka o bli en grönsak. 5 stjärnor i Euro Ncap säger inget men 4 är livsfarligt.
Jag är inne på min första Volvo men jag har aldrig efter 35 år haft problem med originalverkygen på de andra märkena, vad har du kört för något förut?
av corzair
erikn skrev:Senaste halvåret så har vi haft tre punkteringar, en på varje bil. Jag lagar nog punktering ca två gånger per år. Så en eller två gånger under en livstid gäller inte mig och mina bilar.

Hur kör du?? Måste bli dyrt för dig att äga bil...
av jpennerb
corzair skrev:
erikn skrev:Senaste halvåret så har vi haft tre punkteringar, en på varje bil. Jag lagar nog punktering ca två gånger per år. Så en eller två gånger under en livstid gäller inte mig och mina bilar.

Hur kör du?? Måste bli dyrt för dig att äga bil...
En punktering beror inte på HUR man kör utan VAR man kör på för typer av vägar.

Själv har jag haft en punktering på 10år så inte är det speciellt vanligt. På mina senaste 6 bilar har jag aldrig ens kollat på nödutrustningen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]