Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cary
Någon som bytt CEM och vet vad det kostar? Jag är less på en bil som får spader när man åkt mer än 15 -20 mil. Det verkar bli värre nu på hösten när man har värmen på om det möjligen påverkar CEM. Den enda felkod som verkar vettig är "komunikationsproblem CEM" som dyker upp bland en massa andra.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Vet inte om CEM brukar drabbas av lödfel, men det kan ju vara värt att öppna boxen och kolla kretskortet iaf.
av stormwiz
ja det är inte gratis kostar med arbete och delar samt programeringen 8300 kr
vad har du för bil jag har en extra ny cem över till ett kannon pris om den skulle passa
av cary
Jag har en v70 2004 uttagen 03, skulle kunna vara intressant om man klarar ett byte själv med hjälp av kina-vida?!
av stormwiz
kolla vad du ha för artnr på din cem står på framkanten som är emot dej när du fäller ner den
Användarvisningsbild
av wissel
cary skrev:Någon som bytt CEM och vet vad det kostar? Jag är less på en bil som får spader när man åkt mer än 15 -20 mil. Det verkar bli värre nu på hösten när man har värmen på om det möjligen påverkar CEM. Den enda felkod som verkar vettig är "komunikationsproblem CEM" som dyker upp bland en massa andra.
Du skriver " en massa andra" innan du byter CEM så kanske dessa kan ge dig en vettig
idé om varför det strular ! Känns lite konstigt att byta på en så svag diagnos eller har du gott om pengar ? :P
Användarvisningsbild
av johnnype
cary skrev:Jag har en v70 2004 uttagen 03, skulle kunna vara intressant om man klarar ett byte själv med hjälp av kina-vida?!
hej på er!

Du klarar inte bytet med en kina-vida om du inte även råkar ha ett abonnemang hos Volvo så du kan köpa nödvändig mjukvara. Men även om du är utrustad med abonnemang och visa-kort för att betala så måste den CEM du byter till vara ny och oanvänd (alternativt tömd hos kunniga personer) för att det ska vara möjligt.
av cary
Tack för informationen! Vad gäller felkoderna så är den enda kvarvarande "luftkvalitetssensor defekt" som återkommer när man rensat och provkör igen. När det blir knas på nytt kan allt möjligt komma upp, Det brukar börja med att innebelysningen tänds och meddelandet "bakdörr öppen" dyker upp. Om man då stänger av tändningen så är allt ok igen vid omstart. Ibland klarar man sig länge på detta vis, andra gånger blir det värre efter några mil och allt lägger av utom grundfunktioner som halvljus. Andra gånger funkar allt tills man parkerat och återkommer efter en stund, då är allt stendött och cem måste återställas genom att ta bort säkring eller batterikabel. Instrumentet (dim) är kollat och befunnet felfritt.
Frustrerande är bara förnamnet.....
Användarvisningsbild
av wissel
Jo detta är inte kul det förstår jag.....
har du koll på Batteriet?
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
Lider med dig....
av cary
Tack för medkänslan! Jo batteriet var det första jag bytte när detta började.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]