- tis 16 okt 2012, 11:24
#690831
Det kan vara så att detta ämne redan behandlats i detalj på forumet, vilket i så fall bevisar att jag inte klarar av att använda den avancerade sökmotorn tillräckligt bra. Om så är fallet ber jag om ursäkt för att jag dubbelpostar.
Jag har en XC90 V8 Sport 2007 som jag vill effekthöja. Det är min förståelse (rätta mig om jag har fel) att eftersom det här är en sugmotor så finns det relativt sett mycket mer att vinna på att öka flödet genom motorn än på att chippa bilen via Rica eller liknande. (Någon sa också till mig vid något tillfälle att "bra trim bygger på att man modifierar många detaljer litegrann snarare än att modifiera en detalj mycket och tumma på marginalerna"). Jag tycker mig vidare förstå att det finns två huvudsakliga anledningar till "andningsbegränsningar" under huven på en XC90 eller S80 med V8. Det första skälet är att grenröret i insuget inte är optimerat. Det andra skälet är att förkattarna som sitter fast monterade efter grenröret i utblåset är väldigt restriktiva och stryper flödet rejält.
Mot bakgrund av detta är min idé en tvåstegsraket: För det första, köpa ett begagnat insug från en bildemontering och lämna in det till någon som är bra på att slipa/polera bort de begränsningar som standarddelen har. Kompletteras givetvis med nytt luftfilter. För det andra, köpa begagnade headers, kapa bort befintliga downpipes och förkattar och därefter låta någon fixa till flödet i grenrören samt bygga och svetsa på nya downpipes med 100cpi racekatalysatorer. (För referens vill jag inte byta resten av avgassystemet eftersom Volvos sportsystem sitter på i original och det är i bra skick). Eventuellt kan man sedan avsluta det hela med ett chip (Rica eller annat om någon har en bra rekommendation) som pricken över i.
Man kan naturligtvis be någon bygga ett helt nytt insug och helt nya headers men jag tror att jag då hamnar i en prisklass som jag inte anser mig ha lust att vara i. Vitsen med ovanstående är att modifiera originaldelarna till den standard de skulle ha hållit från början, så att säga.
Frågor:
1. Är ovanstående en bra idé eller går jag över ån efter vatten?
2. Kommer ovanstående leda till att jag får följdproblem (t.ex. med motorns styrsystem, avgasrening/värden etc) som blir väldigt svåra eller dyra att rätta till?
3. Kommer ett Rica-chip fungera bra ifall man har gjort de mekaniska åtgärderna i insug och utblås eller fungerar det enbart med originalkonfigurationen? (Jag vet väldigt lite om hur mappning fungerar).
3. Finns det kompletterade åtgärder som jag inte tänkt på men som man bör göra om man ändå håller på?
4. Är det någon som har några bra firmor i Stockholmsområdet att rekommendera för de mekaniska arbetena med insug och downpipes?
5. Finns det någon som redan gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Bästa hälsningar
hlofgren
Jag har en XC90 V8 Sport 2007 som jag vill effekthöja. Det är min förståelse (rätta mig om jag har fel) att eftersom det här är en sugmotor så finns det relativt sett mycket mer att vinna på att öka flödet genom motorn än på att chippa bilen via Rica eller liknande. (Någon sa också till mig vid något tillfälle att "bra trim bygger på att man modifierar många detaljer litegrann snarare än att modifiera en detalj mycket och tumma på marginalerna"). Jag tycker mig vidare förstå att det finns två huvudsakliga anledningar till "andningsbegränsningar" under huven på en XC90 eller S80 med V8. Det första skälet är att grenröret i insuget inte är optimerat. Det andra skälet är att förkattarna som sitter fast monterade efter grenröret i utblåset är väldigt restriktiva och stryper flödet rejält.
Mot bakgrund av detta är min idé en tvåstegsraket: För det första, köpa ett begagnat insug från en bildemontering och lämna in det till någon som är bra på att slipa/polera bort de begränsningar som standarddelen har. Kompletteras givetvis med nytt luftfilter. För det andra, köpa begagnade headers, kapa bort befintliga downpipes och förkattar och därefter låta någon fixa till flödet i grenrören samt bygga och svetsa på nya downpipes med 100cpi racekatalysatorer. (För referens vill jag inte byta resten av avgassystemet eftersom Volvos sportsystem sitter på i original och det är i bra skick). Eventuellt kan man sedan avsluta det hela med ett chip (Rica eller annat om någon har en bra rekommendation) som pricken över i.
Man kan naturligtvis be någon bygga ett helt nytt insug och helt nya headers men jag tror att jag då hamnar i en prisklass som jag inte anser mig ha lust att vara i. Vitsen med ovanstående är att modifiera originaldelarna till den standard de skulle ha hållit från början, så att säga.
Frågor:
1. Är ovanstående en bra idé eller går jag över ån efter vatten?
2. Kommer ovanstående leda till att jag får följdproblem (t.ex. med motorns styrsystem, avgasrening/värden etc) som blir väldigt svåra eller dyra att rätta till?
3. Kommer ett Rica-chip fungera bra ifall man har gjort de mekaniska åtgärderna i insug och utblås eller fungerar det enbart med originalkonfigurationen? (Jag vet väldigt lite om hur mappning fungerar).
3. Finns det kompletterade åtgärder som jag inte tänkt på men som man bör göra om man ändå håller på?
4. Är det någon som har några bra firmor i Stockholmsområdet att rekommendera för de mekaniska arbetena med insug och downpipes?
5. Finns det någon som redan gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Bästa hälsningar
hlofgren
Passion Red Volvo XC90 V8 Sport 2007
Espresso Black Saab 9-3 2.0T Aero 2004, högerstyrd
Midnight Blue Porsche 928GTS 1994 - såldes '06 och jag ångrar det fortfarande...
Espresso Black Saab 9-3 2.0T Aero 2004, högerstyrd
Midnight Blue Porsche 928GTS 1994 - såldes '06 och jag ångrar det fortfarande...