Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rumpstek
Hej!

Har en 745-883 GL 91:a med B230F som varit avställd i 2 år. Hade nu tänkt kolla om
det är värt att fixa den men upptäckte för ett tag sen att det läcker
ordentligt med bensin under bilen när motorn är igång. Jag har själv inte
mekat mycket med bilar och har inga möjligheter att göra större arbeten där
man måste hissa upp osv så jag tänkte köra till verkstad och kolla om det är
värt att laga den.

Hur som helst laddade jag batteriet i helgen och kunde starta den (tog en
liten stund för att den skulle hosta igång) men den kändes rejält "svag" när
man gasade. Och nu i morse när jag tänkte köra den till verkstad så ville den
inte gå igång alls. Startmotorn drog runt den ordentligt men den ville inte tända.

Misstänker att den inte får soppa eftersom det uppenbarligen är nåt fel på
bränslesystemet. Trasig bränslepump? Gör läckaget att det blir det för dåligt
tryck i systemet? Eller är det det nåt helt annat som gör att den inte startar?
Obs, den läcker inte alls när motorn är avstängd.

Bilder på läckaget:
http://i48.tinypic.com/116rzau.jpg
http://i49.tinypic.com/6s9thx.jpg

Vad tror ni, finns det nåt man kan göra på plats? Hjälper startgas för att få
den till verkstad eller måste den bogseras?

Tack på förhand!
av Rumpstek
SA4AQS skrev:Troligen är det något på tankarmaturen som är sönderrostad ett rör eller toppen på den och det blir körförbud direkt.
Hur menar du med körförbud? Den är ju redan avställd. Eller menar du att det inte finns en chans att köra den till verkstad?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Bara jag går i besiktnings tankar och då är det körförbud direkt om det läcker bensin jag har bokat tid nu på fredag =)

köra kan bli lite svårt om systemet läcker då det blir lägre tryck i systemet och möjligen luft.
Om du har möjlighet att lyfta upp bilen med en riktig domkraft och pallbockar då kan du skruva av vänster bakhjul så kan du se toppen på tankarmaturen med rör anslutningarna.
av umekille
På min 91 med rex/regina system hade återgångsröret
på tankarmaturen rostat sönder ,Tur i oturen så fixa
jag ett glödgat kopparrör från en kylarfirma och en
kompis lödde dit det.(en del mekande få ur armaturen)
Ny armatur komplett skulle gå på runt 3500:-
Om du inte har en bensinpump under bilen vid förarsätet
utan bara ett filter har du detta system och tyvärr är armaturen
i plåt som är rostbenäget.
av Rumpstek
En fråga: Kan man göra det lättare för pumpen genom att hälla i mer bensin? Påverkas trycket av det? Mätaren stod på ungefär 1/4 när jag fick igång den i helgen, men den går inte riktigt att lita på (som på alla 740 tydligen).
av umekille
besikta med så lite soppa som möjligt(gammalt knep)
skall du flytta den till verksta så fyll på...har du plasttank
så har den iaf. inte rostat hål i :lol:
av Rumpstek
Alltså nu var det ju inte besiktningen som var problemet i första hand utan att transportera bilen till verkstad. Det jag menade var om det fanns en chans att man kunde få igång den genom att hälla i mer soppa för att göra det lättare för pumpen / öka trycket (bara en vild chansning från mig).

Vad tror ni annars det kostar att fixa på verkstad? (Inte märkesverkstad alltså)
av NilsO
Hej, i den här tråden beskrivs hur man kommer åt att kika på ovansidan av tanken. Man tar alltså bort den bit av golvet i bagagerummet som sitter närmast baksätet (luckan för reservhjul etc kan vara stängd). De tre muttrarna som nämns hittar man om man fäller ner baksätet och lyfter på "klaffarna" som viker sig med ryggen på baksätet. Allt det där går på ett par minuter, och då kan du se mer precis vad felet är (eller ta ett foto). Tänk på att det är högt tryck och kan spruta ganska rejält från en läcka, så ha glasögon, trasor för etc om du startar motorn/pumpen med luckan öppnad. Jag skulle inte köra med bilen om det läcker så som det ser ut att göra på din första bild. Mvh
av umekille
Såg korten nu...det är returröret som rostat av...går laga som jag beskrev
men då gäller det att silverlöda fast det nya kopparröret efter det gamla borrats ur
förhoppningsvis har armaturplattan klarat sig.(dum konstruktion där smuts fastnar ovanpå
som i en ficka)
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]