Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Är det någon som vet ifall någon av komponenterna i Driver support går att eftermontera? Tänkte först och främst på den adaptiva farthållaren. Så vitt jag förstår är det en radarmodul bakom grillen och uppdatering av mjukvaran som krävs. Borde inte vara så klurigt. Verkar betydligt mer klurigt att få det backkameran, men den finns ju (med typ 20 sidors installationsmanual).

/S
av pergrein
Det kommer inte att gå till en rimlig kostnad och volvo säpper nog ingen programvara för att eftermontera det.
Varför kom du på att du vill ha det nu?

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av apersson850
Verkar på systembeskrivningen som om den adaptiva farthållaren även använder sensorerna framför innerbackspegeln. De är nog klurigare att få dit i efterhand.
av MrNorth
pergrein skrev:Det kommer inte att gå till en rimlig kostnad och volvo säpper nog ingen programvara för att eftermontera det.

Mvh
Per
Så är det väl med det mesta, även med bilar. För mig är det det som gör det roligt att äga bilar/datorer, hus, you name it. Man köper något som man förbättrar, förädlar i efterhand för att förlänga ägandet och göra det roligare som bilintresserad.

Och för din info, för att kontra det nååågot :wink: spydiga svaret så:

1) Adaptiv farthållare gick inte att välja till dynamic edition
2) Hela driver support paketet ville vi inte ha
3) Då backkamera går att eftermontera som kräver att man plockar isär halva bilen till en RIMLIG kostnad fanns det ingen anledning att misstänka att man inte kan plocka på även annan utrustning, även om det inte råkar stå i katalogen.
4) Ingen är felfri, inte ens du. Fråga bara de som köper hus, tror det är ganska många som efter något/några år byter färg på tapeter, sågar ut för ett nytt fönster nånstans, bygger större garage. För att man var överbelastad med en mängd olika val som man inte kom på att man ville ha/behövde förrän man bott i huset/kört bilen ett tag.

Så enkelt är det...
av MrNorth
apersson850 skrev:Verkar på systembeskrivningen som om den adaptiva farthållaren även använder sensorerna framför innerbackspegeln. De är nog klurigare att få dit i efterhand.
Men de är ju standard, om du tänker på laseravståndsmätarna för city safety. Det har vi i alla fall i våran bil. De sitter ovanför regnsensorn.

/S
av Erst
MrNorth skrev:
apersson850 skrev:Verkar på systembeskrivningen som om den adaptiva farthållaren även använder sensorerna framför innerbackspegeln. De är nog klurigare att få dit i efterhand.
Men de är ju standard, om du tänker på laseravståndsmätarna för city safety. Det har vi i alla fall i våran bil. De sitter ovanför regnsensorn.

/S
I bilar med ACC behövs även en kamera och en styrenhet framför backspegeln. Men man behöver byta ännu mer grejer i bilen, t.ex. bromssystemet, så det är nog ingen lätt historia.
Användarvisningsbild
av apersson850
MrNorth skrev:2) Hela driver support paketet ville vi inte ha.
När jag köpte min bil kostade adaptiv farthållare 19000, medans hela Driver supportpaketet kostade 18000. Hur man kan få för sig att man då bara vill ha adaptiv farthållare begriper inte jag? Är det nåt man till äventyrs inte vill använda går det ju att stänga av.

Jag syftade mer på kameran framför backspegeln än laserscannern.
av MrNorth
apersson850 skrev:
MrNorth skrev:2) Hela driver support paketet ville vi inte ha.
När jag köpte min bil kostade adaptiv farthållare 19000, medans hela Driver supportpaketet kostade 18000. Hur man kan få för sig att man då bara vill ha adaptiv farthållare begriper inte jag? Är det nåt man till äventyrs inte vill använda går det ju att stänga av.

Jag syftade mer på kameran framför backspegeln än laserscannern.
Såg också det nu, hade blandat ihop det med ett annat tillbehör. Nej i det fallet är det ju självklart att man tar hela driver support-paketet.

Vänligen
S
av pergrein
MrNorth skrev:
pergrein skrev:Det kommer inte att gå till en rimlig kostnad och volvo säpper nog ingen programvara för att eftermontera det.

Mvh
Per
Så är det väl med det mesta, även med bilar. För mig är det det som gör det roligt att äga bilar/datorer, hus, you name it. Man köper något som man förbättrar, förädlar i efterhand för att förlänga ägandet och göra det roligare som bilintresserad.

3) Då backkamera går att eftermontera som kräver att man plockar isär halva bilen till en RIMLIG kostnad fanns det ingen anledning att misstänka att man inte kan plocka på även annan utrustning, även om det inte råkar stå i katalogen.
4) Ingen är felfri, inte ens du. Fråga bara de som köper hus, tror det är ganska många som efter något/några år byter färg på tapeter, sågar ut för ett nytt fönster nånstans, bygger större garage. För att man var överbelastad med en mängd olika val som man inte kom på att man ville ha/behövde förrän man bott i huset/kört bilen ett tag.

Så enkelt är det...
1. Men Driversupport paketet går att ta till Dynamic Edition, finns bilar på blocket och det går att bygga på "Bygg din bil" på Volvos sida.
2. DS och enbart farthållaren kostar samma (19000kr)
3. ACC är nog bra mycket mer avancerat än backkameran. Behöver mycket mer elektronik.

Men det var för att du inte tog det vid nyköp som jag ställde frågan "Varför nu?"
Var inte meningen att låta spydig :lol:

Mvh
Per
av MrNorth
pergrein skrev:
MrNorth skrev:

Mvh
Per

Så enkelt är det...
1. Men Driversupport paketet går att ta till Dynamic Edition, finns bilar på blocket och det går att bygga på "Bygg din bil" på Volvos sida.
2. DS och enbart farthållaren kostar samma (19000kr)
3. ACC är nog bra mycket mer avancerat än backkameran. Behöver mycket mer elektronik.

Men det var för att du inte tog det vid nyköp som jag ställde frågan "Varför nu?"
Var inte meningen att låta spydig :lol:

Mvh
Per
Sant så sant. Det var något vi stod i valet och kvalet att välja... och det är helt klart något man i efterhand funderar på. Trist bara att man är så begränsad vad det gäller eftermonterad utrustning. Har läst detta i flera andra forum också, och det är tydligen skillnad på ex. Volvo och Audi i detta avseende. Vi är grymt nöjda med bilen som den är, men såhär i efterhand hade 19000 för driver supportpaketet varit ett klockrent val. Då kändes det dyrt och onödigt.... :=)

Man vet adrig vad som händer på tillbehörsfronten dock. På min gamla 850 kunde man köpa till bårde farthållare och färddator i efterhand i slutet av den modellens livstid. Dyrt som fan, men det gick.

Sen tycker jag det är kul med tillbehör också ;) Men man får väl ta och byta bil istället då....

/S
D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]

Slutförde andra etappen av operation Driftwoo[…]