Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Fellow skrev:Vad anser ni lämplig tidåtgång/pris om man lämnar in bilen för montering av slangvärmare? Fått chockpriser på 2-2500 kr!
Allt beror ju såklart på vart man bor, och vad man "anser" ska ingå i kostnaden..
Kan också reagera som du ibland när jag ser vad saker kostar, men efter en stund när man tänkt till lite så inser man ju vad det är man betalar för.
I fallet med reparationer av bilar och allt därtill så har ju den firman man lämnar in bilen till ett antal kostnader för sin verksamhet, och dessa kostnader får vi som kunder betala, precis som på alla andra ställen man köper något.
Tex kostar ju följande saker pengar för en bilverkstad:
- Lokal
- El
- Verktyg / maskiner
- PERSONAL
- mm mm.

Så jag vet inte om jag tycker att det är så värst mycket till chockpris du fått faktiskt..
För att ha en aning om det är vettigt eller inte så förslår jag att du ringer runt till fler firmor och hör dig för.
Den bilverkstad som inte kan montera en motorvärmare finns inte, så jag anser att du i stort sett kan ringa vilken firma som helst..
Användarvisningsbild
av Fellow
Okej kanske är vettiga priser men inget jag vill betala för så kommer göra det själv. Känner mig lugn på allt just utom bytet av glykolen. Står att det är viktigt att systemet blir luftfritt annars går motorvärmaren sönder men hur luftar man enklast? Känns ju inte som att den ska kunna gå sönder utan att motorvärmaren är inkopplad och körs? Alltså borde de ju bara vara att fylla på säg en liter kylarvätska och köra på tomgång 5-10 minuter och fortsätta fylla tills nivån är rätt?

Eller hur har ni gjort när ni luftar systemet efter byte av kylarvätska?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Fellow skrev:Okej kanske är vettiga priser men inget jag vill betala för så kommer göra det själv. Känner mig lugn på allt just utom bytet av glykolen. Står att det är viktigt att systemet blir luftfritt annars går motorvärmaren sönder men hur luftar man enklast? Känns ju inte som att den ska kunna gå sönder utan att motorvärmaren är inkopplad och körs? Alltså borde de ju bara vara att fylla på säg en liter kylarvätska och köra på tomgång 5-10 minuter och fortsätta fylla tills nivån är rätt?

Nu vet inte jag om det är exakt samma motor i din som i min V40 2.0T -04, men i alla fall.. På min sitter det en avluftningsnippel på i alla fall en av kylslangarna precis ovanför växellådan. Exakt i vilken ordning man ska göra på denna modellen vet jag inte på rak arm, men köp dig en Haynes-bok för 200:- på exvis biltema så har du ju svaret på både den frågan och massa annat bra!

Värmaren går mycket riktigt inte sönder såvida du inte har den igång.
av meggan15
Fellow skrev:Okej kanske är vettiga priser men inget jag vill betala för så kommer göra det själv. Känner mig lugn på allt just utom bytet av glykolen. Står att det är viktigt att systemet blir luftfritt annars går motorvärmaren sönder men hur luftar man enklast? Känns ju inte som att den ska kunna gå sönder utan att motorvärmaren är inkopplad och körs? Alltså borde de ju bara vara att fylla på säg en liter kylarvätska och köra på tomgång 5-10 minuter och fortsätta fylla tills nivån är rätt?

När jag tömde systemet genom att skruva loss slangen ner till så rann det ut ca 4-5 liter kylvätska, har jag för mig.
Men det är oviktigt.
Efter utfört arbete är det bara att mäta upp hur mycket du tömde ut och tillsätta samma mängd nytt igen.
Du behöver inte tomgångsköra motorn något, bara att fylla på och eventuellt kan du klämma på kyllslangen för att få ut de sista luftbublorna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Då får han läsa på igen. I haynesboken står klart och tydligt att man ska lufta på en nippel på nedre kylarslangen. Och mycket riktigt finns där en nippel om man tittar under huven. :wink:
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]