Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schyrrel
Hej! Jag har också samma felkod. P0106. Motorlampan lyser (fel på avgasreningssystemet). Lampan har lyst konstant i snart två veckor. Har provat att släcka den men den tänds igen efter några mils körning. Det underliga är att jag tycker inte bilen går dåligt.. Kan det vara så att MAP sensorn är kass även om bilen går bra?
Användarvisningsbild
av knussin
Schyrrel skrev:Hej! Jag har också samma felkod. P0106. Motorlampan lyser (fel på avgasreningssystemet). Lampan har lyst konstant i snart två veckor. Har provat att släcka den men den tänds igen efter några mils körning. Det underliga är att jag tycker inte bilen går dåligt.. Kan det vara så att MAP sensorn är kass även om bilen går bra?
Klart den tänds igen om felet är aktivt. Har inte detta med lambdasonden att göra ?
av Tim
Gör rent kontaktstycket till mapsensorn med elektronikspray, sitter med en m6 skruv ovanför kylaren! Det brukar hjälpa ca 50% utav gångerna, annars är det byte som gäller!
av Schyrrel
Okej, tack så mycket Tim!! Men tror du det kam vara så? Att mapsensorn är kass även om bilen går bra?
av Tim
Nja, det är ju så att det blir för stor resistans ibland, troligtvis i kontaktstycket, eller möjligtvis inuti i givaren, map sensorn mäter ju trycket i insugsluften och mäter den genom att omvandla trycket till ett ohm tal, och det lär anses vara för högt eller för lågt för att uppfattas som okej av motorstyrenheten, då sätts felkoden och motorlampan tänder sig. Visst kan du märka skillnad på bilen utifall problemet skulle vara konstant, det vill säga att det ständigt skulle vara för stor resistans. Men prova att göra rent kontaktstycket och radera koden så skall du se att det hela nog löser sig :)
av Schyrrel
Okej jag ska göra det du beskriver. Tusen tack för all hjälp och info! Verkligen jättesnällt att du tar dig tid. Jag återkommer när ja har rengjort alt bytt sensorn.
av Schyrrel
Nu har ja rengjort kontakten men tyvärr tänder sig motorlampan igen. Så nästa steg blir till att köpa en ny sensor. Nu till min nästa fråga. Har kollat på skruvat och mekonomen men dom har inte mapsensor/tryckgivare till min bil. Konstigt nog. Men ja har hittat begagnade på allabildelar.se. Någon som vet om det är tvungen att vara till en 2,4 170hk eller om man kan köpa en som har suttit på en 2,4 140hk. 2,5T förstår ja inte att det inte fungerar.. Det behövs väl ingen kalibrering eller liknande med den nya sensorn?

Mvh matte
av Tim
Schyrrel skrev:Nu har ja rengjort kontakten men tyvärr tänder sig motorlampan igen. Så nästa steg blir till att köpa en ny sensor. Nu till min nästa fråga. Har kollat på skruvat och mekonomen men dom har inte mapsensor/tryckgivare till min bil. Konstigt nog. Men ja har hittat begagnade på allabildelar.se. Någon som vet om det är tvungen att vara till en 2,4 170hk eller om man kan köpa en som har suttit på en 2,4 140hk. 2,5T förstår ja inte att det inte fungerar.. Det behövs väl ingen kalibrering eller liknande med den nya sensorn?

Mvh matte
Okej! Det bör vara lika men kan skilja på årsmodeller, det bästa är väl att kolla så attnumret som står på den gamla givaren stämmer överens med den nya begagnade! Nej det behövs ingen adaption eller liknande, räcker med att radera koden!
av Tim
Ja antingen står det ett artikelnummer eller serienummer eller både och, kolla så att det stämmer med den begagnade. Eller det allra bästa köpa en ny på Volvo, kostar inte mer än ca300kr har jag för mig!

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]