Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasj
dieselanddust skrev: ..efter tre hjul hade den tappat formen och funkade inte lägre..
Fantastiskt att du kom så långt, jag vred sönder skiten på första bulten!
Användarvisningsbild
av Guru
Vojje skrev:
Guru skrev: Du ska bara veta att om man hittar ett sätt att sänka kostnaden med 3kr per bil så hoppar bönräknarna jämfota och klappar händer. Ska du be om 20kr för ett förbättrat hjulskruvsverktyg kan du lika gärna be om en batteriskruvdragare när du ändå är igång, svaret lär bli det samma!
Vem släppte fram ekonomerna i beslutsfattande ställning?
Du har helt rätt, det är inte ekonomerna som fattar besluten. Men även den med beslutsfattanderätten väger allt mot kostnad. Det måste finnas en väl motiverad orsak till en kostnadsökning och motiveringen bakom 20kr till ett verktyg får man leta länge efter.
Användarvisningsbild
av erikn
Ekonomerna som köper aktier och bara kollar på kvartalsbokslut. De sätter sina lakejer på rätt ställen i bolagen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så funkar det ju tyvärr i alla (stora) bolag nu för tiden.
Skulle säga att i alla företag där man har som enda mål att göra förtjänst så ser det ut på detta sätta.
I några få fall finns det näringsidkare som bedriver verksamhet på grund av att det är deras passion.

I vissa fall är det en stor nackdel med vinstjakt och i vissa fall är det en stor fördel för oss konsumenter som på grund av detta kan köpa saker till resonabla priser..

Om vi forumsmedlemmar satte oss och radade upp allt som vi anser är dumt eller fel på exvis en V70 så skulle listan bli lång, om man då skulle tillgodose allas behov skulle det inte förvåna mig om priset skulle sticka upp ett par tre hundratusen i ett litet kick..
Hur många skulle då välja att åka Volvo??
Användarvisningsbild
av apersson850
Med min konsultbakgrund kan jag säga att det är (eller var då) på Volvo så, att om man upptäcker en brist under pågående produktion, och det kostar 10 kronor att fixa det, per bil alltså, men det inte är något som de kan få betalt för, då skulle det vara väldigt angeläget om det skulle fixas. Kostade det 100 kronor kom det inte på fråga.

Hos GM räknade de tiondelar av cent på den tiden.
av Lövet
Och om man inte räknar kostnader så går det som för Ericssons mobilavdelning. Tillverkade jättebra telefoner men tjänade inga på dem. Nu finns inte ens 10% av bolaget kvar. Är det bättre?
av dst02
Guru skrev:Nu ska vi inte glömma att de allra flesta Volvokunderna aldrig ens skulle tänka tanken att byta däck själva över huvud taget. I den mån de ens byter mellan sommar/vinterdäck. Därav "nödsituationsnivån" på verktygen. Någon skrev att man istället åker till Biltema och köper verktyg. Funkar garanterat för de flesta av oss men inte för däckverkstaden, dom satsar nog på ännu bättre kvalitet på sina verktyg. Nu säger jag inte att Biltemas grejer är skit men ni fattar vad jag menar. Hemmapularen klarar sig med en billig skruvdragare medan snickaren skulle skratta/gråta/svära över samma verktyg. Samma sak med rekonditioneraren. Man anpassar nivån efter behov!

Bilindustrin är en extremt utsatt branch när det gäller vinstmarginal och ALLA kostnader granskas in i minsta detalj. Någon skrev, Volvo borde lägga 20kr på bättre verktyg. Du ska bara veta att om man hittar ett sätt att sänka kostnaden med 3kr per bil så hoppar bönräknarna jämfota och klappar händer. Ska du be om 20kr för ett förbättrat hjulskruvsverktyg kan du lika gärna be om en batteriskruvdragare när du ändå är igång, svaret lär bli det samma!

Oavsett så ska verktyget inte gå sönder ändå men som jag skrev tidigare, kvittera ut ett nytt (bättre) på garantin.
Vadå de allra flesta inte byter däck själv? Varför kan man som volvoägare inte byta hjul själv? Har volvo plötsligt blivit finmärket med ägare som inte kan/vill byta sina hjul utan hjälp?
av dst02
Bilnörden skrev:Dom allra flesta jag känner byter mellan sommar o vinter hjul själva. Skulle aldrig falla mig in och åka till en däckverkstad o boka tid för att byta däck, när det tar 20min o göra själv.

Precis, tar längre tid å ta sig till vrrkstan dessutom. Bättre göra de själv så de blir riktigt gjort
Användarvisningsbild
av Guru
dst02 skrev:Vadå de allra flesta inte byter däck själv? Varför kan man som volvoägare inte byta hjul själv? Har volvo plötsligt blivit finmärket med ägare som inte kan/vill byta sina hjul utan hjälp?
Nu säljs faktiskt de flesta Volvobilarna UTANFÖR Sverige/Norden! Största marknaden är USA som säkert många av er vet. Där byter inte ägaren/föraren själv däck om/när det är dags. Dom åker till verkstaden eller ringer AAA/bärgare om de får punktering.

Jag står fast vid mitt påstående, de flesta Volvoägare byter inte själva sina hjul. Många Volvo i Sverige är tjänstebilar och då ingår väl dessutom hjulskiftet? Här på forumet är jag övertygad om att det är tvärtom, de flesta byter själva men vi är inte representativa för alla Volvoägare globalt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]