NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Ni som har/haft problem. Har ni haft bilen sedan den var ny? Jag har kört många mil med bilar konstruerade för E 85. dels i taxitrafik och dels min egen 1,8f sedan oktober 09. Dessa har aldrig tankats med något annat än E 85, och aldrig krånglat.

Edit: stavfel
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Jag har ingen statistik men min känsla är att Fordbilarna verkar krångla betydligt mer än andra tillverkares E85 bilar. Och de gånger t ex en Volvo Flexifuel krånglar är det ofta (alltid?) en förare som byter mellan bensin och etanol. Jag har själv alltid kört på E85, 5500 mil med 2.5FT och 1700 mil med T4F. Jag vet att 2.5FT nu är uppe i över 6000 mil enbart på E85.
av Vanilla
cherrypoppe skrev:I Fredags när jag slutade jobbet startade inte bilen. Startmotorn gick men motorn drog aldrig igång. Har volvo assistans så nyttjade det, bärgning till verkstad och sedan nycklar till en gratis hyrbil i 3 dagar. Skön service det iallafall.

Nu har jag pratat med verkstaden och dom har konstaterat att det är fel på bränslespridarna och detta kommer kosta mig 5000:- (självrisk försäkringsbolag)

Efter att ha läst runt lite så verkar det vara innofficellt att man ska tanka Bensin istället för E85 var 3/4e tank för att dessa problem inte ska uppstå. Trist att man aldrig fått höra det av volvo.

Vi har väl kört 4-5månader med endast E85 nu och (ironin) jag läste i en bilägare tidning att man ibland skulle tanka vanlig bensin istället, så jag gjorde det på torsdagen och på fredagen la bilen av.

Ska det verkligen vara såhär med en så pass ny bil? Att bränslespridarna går sönder för man tankar det bränsle som motorn är byggd för, och sedan ska man behöva pynta 5000:- för det.

Vansinne
Intressant att den la av 1:a dagen efter du tankat bensin. Precis detsamma hände min V70 2.5FT! :shock:

Efter ca 1 år på enbart E85 tankade jag bensin då E85-pumpen var trasig och dagen efter la den av med havererade spridare! En märklig slump, för det kan väl inte bero på bensinen att spridarna lägger av...

Se tråden om mitt haveri: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84625
Användarvisningsbild
av crumpets
Bara om etanolen varit förorenad... Dessutom med ett ämne som de 15% bensin i E85 inte lyckades lösa upp. Fast sånt har ju faktiskt förekommit förr.
Vi köpte bilen när den rullat 3500mil och har sedan dess nästan uteslutande tankat E85, på vintern om det varit riktigt kallt har vi kört vanlig 95 och aldrig haft några större problem innan. Lite ryckig tomgång nån gång ibland när man startat bilen men långt ifrån alltid.

Det är ju uppenbarligen ett problem då det hänt flera andra som har andra volvobilar med bensinetanol motorn.

Vi ska skaffa en kombi ganska snart och det lutar åt en V50 med samma motor, trots detta haveri så är det den bil som känns mest lockande, Vi kör ganska många kortare turer och inte såå många mil per år så en disel känns inte så aktuellt pga att den knappast lär må bra av alla korta turer :-)

Sjukt att det hände direkt efter bytet av bränsle. Jag körde en kortare tur på 10km efter jag tankat till jobbet men sedan när jag skulle hem och bilen stått 7-8timmar så var den som jag beskrev ovan. Det kändes precis som någon sa att "skiten släppte och korkade igen spridarna"
Nu blev det mycket på en gång men. Ett problem nu när jag fått bilen åter är om jag ska våga fortsätta tanka E85?

Ska jag köra 3 tankar E85 och 1 tank 95. Bara tanka 95? Ja man kommer ju vara lite orolig att detta ska hända igen :P
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]