NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
dongan skrev: Block värmare är ju bäst,
Varför?
minst effektförlust. <== Felaktigt svar. Ber om ursäkt. Se längre ner i tråden..
Senast redigerad av 1 ptrj, redigerad totalt 0 gånger.
Krakus skrev:
Vojje skrev:Mercorna står i vardagsrummet förstår jag :lol:
I sovrummet!
Frun i garaget! :P
Ja, hon tältar säkert bekvämare på garagegolvet än att försöka övernatta i en Merc Coupe´.
Där finns det ju inte plats ens för ett spädbarn, har vi lärt oss :shock: .
Hmm, tror att jag ska gå ut och tända grillen i Voyagern, så att det blir ngn middag idag :lol:
ptrj skrev:
StringerBell skrev:
dongan skrev: Block värmare är ju bäst,
Varför?
minst effektförlust.
Kan du utveckla? Jag förstår inte varför energiförlusterna med en slangvärmare skulle vara större.
StringerBell skrev:
Kan du utveckla? Jag förstår inte varför energiförlusterna med en slangvärmare skulle vara större.

Okej. Jag ber om ursäkt. kollade inte igenom utbudet riktigt. Blockvärmaren som man bultar fast på utsidan av blocket fungerar mindre bra än slangvärmare. Däremot en riktigt blockvärmare, den som ser ut som värmeelementet i en vattenkokare, som man trycker in i blocket är det bästa. Denna modell så måste man tappa ur vattnet för att montera. Verkar dock inte gå att få tag på till nyare motorer.(?)

Således. Slangvärmaren är då det bästa alternativet. Dock inte bra. Då vattenmängden som värms är för liten samt att kylförmågan kring slangen är stor. Slangvärmaren bör monteras så lågt som möjligt för att få självcirkulation.

Var helt enkelt för snabb med att svara. Ber om ursäkt.
Var ute idag och mätte effekten på värmaren, 570W. Och om nu inte detta skulle räcka varför sätter de inte i mer effekt?

Kan det vara något i kylsystemet som gör att det inte cirkulerar ordentligt?

.
Vojje skrev:Vad har du egentligen för typ av värmare?
Den som sitter orginal på alla 1.8F, det är väl en DEFA om jag inte gissar helt fel.

.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]