Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andazon
Hello

Skulle ta loss bromsoket hö bak på frugans S70 GLT-98 för att renovera handbromsen. Blev då inte bättre än att gängen verkar ha åkt på båda bultarna. Om det inte är bultarnas gäng som åkt utan i baknavet, finns det någon som har löst detta UTAN att byta baknavet ?

Annars, är det något speciellt att tänka på vid byte av hjulnavet ?

Jag tänkte i vilket fall som helst börja med ett par nya bultar.

//Andazon
av Andazon
Jahapp ...

Gängknas är det ...

På bägge bultarna, typiskt.

Tänkte därför pilla in en mutter istället på baksidan mellan bromsskiva och bromsoksinfästning. Får ta bort lite av bromsskölden + ev. slipa av någon mm av fästet för att få plats med en mutter.

Någon som opponerar sig ?

// Andazon
av Andazon
Eller är det bättre att borra upp till större dimension & gänga om?

Jag vet att det finns någon form av "gängräddning" bestående av någon form av spiraler som kan användas för att rädda t.ex. tändstiftsgängor ...

Går väl knappast att bara gänga om den befintliga gängan utan att gå till en större dimension ...

Alla förslag på lösning mottages !

//Andazon
Användarvisningsbild
av Arbu11
Andazon skrev:Hur funkar helicoil ?

Är det bara att borra upp befintligt hål och sedan trycka i eller ?

Det finns minst 4 mm gods varvet runt ...

// Andazon
Du borrar upp befintligt hål sen så gör du en större gänga (ex. M10) sen så skruvar du in Helicoilen med ett medföljande verktyg som bryter av en spets där inne när motståndet blir för stort (när gängan bottnar) sen så är det som en ny invändig gänga (ex M8)
av Andazon
Hej igen

Tackar för alla förslag.

Gängrenoveringssettet från Jula känns lite overkill att köpa för 799:-, då jag behöver gänga om 2 hål, men tack ändå för förslaget.

Spelar det någon roll om hålet som saknar gäng har någon botten eller inte ?

I det här fallet så är de ju rakt igenom ...

Tänkte höra efter på Volvo om de har något förslag då jag ändå måste köpa 2 nya bultar ...

Tack än en gång för alla förslag.

Fortsättning följer ...

// Andazon
Användarvisningsbild
av Nexus
Den fungerar säkert för gänga om 2 hål. Se bara till du borrar rakt och att gängorna på bulten är desamma som helicoil.
Helicoil fungerar lite bra på bottenlösa hål som de med botten. Vi drar helicoil på nästan alla aluminium produkter på jobbet som har genomgående gänga.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]