Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
JohnB skrev:
Perc skrev:Hur vore det om man räknade på en S40 DRIVe istället? Jag skulle nog titta seriöst på den om jag ville ha en volvo att pendla med. 115hk är ju inte lika kul som D5, men förbrukningen kan man inte klaga på.
Nä inte ens på autobahn snittade C30in mer än 0.56. Däremot så är det ju ett helt annat inköpspris om man tar en my11 S40 mot en S60 140 som man kan få för runt 30k.

/John
Givetvis, men man behöver ju inte jämföra mot en MY11. Eller kom DRIVe-modellen först då? Jag har för mig den hängt med ett gäng år.
av JohnB
Jag kanske var lite petig men eftersom du nämnde 115hk i texten så är det my11 som gäller och motorn i fråga heter D4162T. S40 med 1.6d har nog funnits ett antal år och verkar gå att få loss för runt hundringen. Det är iofs mest frugan som kör C30in men det är en trevlig bil att åka långt med. Jag körde från Malmö till Sundsvall med den i sommar i ett sträck och det var inget problem. Varvar strax över 2k i 110 och där ligger även effektpuckeln så det är inga problem att hänga med i trafikrytmen varken i Sverige eller Tyskland för den delen. S40 väger kanske lite mer men annars bör mina erfarenheter stämma bra med S40 också. Jag har ATM steg 1 i min vilket botar hk-bristen en aning :wink:

/John
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har själv siktat in min på en s60 140/170 classic som pendlarbil om några år när s40'n ger upp. Jag tror det blir kanon.

/Martin
av mena
Har hållit på och kollat min V70 2004 med 2.5T motor (210hk turbo). Det här har jag kommit fram till.

Långväga med vägar från 80-120km/h drar bilen över en sträcka på 65mil ett snitt på 0.83 liter milen. Då ligger jag exakt enligt hastighetsbegränsningen med undantag att jag går efter GPS hastighetsvisaren som visar 5km/h snabbare än hastighetstavlan. Enligt bilen kör jag 115km/h på 110 väg. Högt däcktryck på 2.8 bar, endast jag i bilen och lite packning. Bättre än så här i dessa hastigheter kommer jag nog själv inte ner i med min bil, för det mesta är hastigheten mellan 100-110km/h i snitt (E4 väg)

Jag har även kört som en galning samma sträcka med mycket aggressiv körning där jag legat ofta 20-30km/h snabbare än hastighetsbegränsningen. Då drar bilen mellan 0.91 till 0.95 liter milen samma väg som ovan.

I Stockholms stadstrafik drog bilen senast 1.12 liter milen på totalt 40 mil men då har jag inte kört någon eco driving och dessutom hälften av milen har jag kört med båttrailersläp inkl alubåt, inte mycket tyngd men ändå lite extra att släpa runt med, speciellt i stadstrafik.

Jag har fått fram dessa genom att tanka bilen full och nollställa trippmätaren. Ingen färddator inblandad. Dessutom tankat på samma pumpar och låtit dessa slå ifrån när det är fullt.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]