Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan1000
Hej,
Vill börja med att säga vilket ovärderligt forum detta är.
Har försökt att läsa mig till det mesta men inte lyckats hitta problematiken än, därför startar jag nu denna tråd.
Bilen är S60 T5 2001, gått 29700 mil.
Problemet är att den har nyligen börjat jäklas, ibland startar den och ibland inte. Larmsystem service erfordras. All el fungerar men den startar inte. Tar ur batteriet över natten (som för övrigt är bra) då startar den, (har återkommande använt denna lösning). Har uteslutit antennring och nycklar då det inte är någon skillnad med reservnyckeln.
Har ingen felkodsläsare. Kan någon hjälpa mig? Är händig så jag kan laga, har lite pengar så därför vill jag gärna testa själv innan jag behöver uppsöka Volvo.

Lite mer detaljerad sjukdomsbild:
Ca 27000 mil gasspjäll (konstaterat av Volvo) ev. byte. Motorsystem service erfordras. Har också klagat på larm system service ibland.
ca27500 mil. Startar inte, felkod: El-startspärr, ur med batteriet några timmar, sedan startade bilen.
Fungerade bra några hundra mil Bytte tändstift och rengjorde gasspjället.
En kväll startar inte, El-startspärr, ur med batteriet och det fungerade på morgonen efter.
Samma dag fungerade allt. "Motorsystem service" borta. Startade bilen men den gick otroligt dåligt, inga felmeddelanden. Stängde av och starta om, bilen gick bra i 8 mil. Tankade, sedan el-startspärr. Rullstarade bilen. Gick bra, stängde av och elstartspärr. Ur med batteri ca: 2h och sedan startade bilen med felkoder: Fullt skydd och motorsystemservice.
I fredags funkade bilen till jobbet, i jobbet blev det 2 starter som gick bra, 3:E starten = Larmsystemservice erfodras. Batteri bort i ca: 4 h. Sedan startade bilen, inga felmeddelanden.
Stängde av och sedan larmsystemservice erfodras. Batteri bort i ca: 40 h. Startar och inga felmeddelanden.
Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av wissel
Kan vara så enkelt som att en Cell i ditt batteri har sagt upp sig.
Mät ditt batteri som SKALL visa minst 12,72v.
Tror kanske också att ditt batteri i Sirenen är dåligt vilket
hjälper till att dra ur ditt startbatteri.
Sedan prova att larma UTAN röressensorn inne i bilen,avaktivera med knappen i nedre panelen.
Sist men inte minst, gör en Felkodsavläsning med PPC läsare eller VIDA. Många som har dessa läsare här
på forumet.....tala om var du är o be om hjälp med läsning för en billig peng eller lite fikabröd eller så ....
Användarvisningsbild
av Vojje
Förstår inte din tankegång när du utesluter antennring p.g.a. att det inte hjälper att byta nyckel.
Om din bil inte startar med nyckel men går att rulla igång verkar det vara ngn vajsing i tändningslåset, tycker jag.
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:Förstår inte din tankegång när du utesluter antennring p.g.a. att det inte hjälper att byta nyckel.
Om din bil inte startar med nyckel men går att rulla igång verkar det vara ngn vajsing i tändningslåset, tycker jag.
Om inte nyckeln "pratar" med antennringen så kan du bogsera den från Ystad till Haparanda utan att den startar eller...
Användarvisningsbild
av Vojje
Det stämmer nog att nyckeln blir avläst redan när den petas in i tändningslåset.

Men larmet kan väl bryta tändningen om det blir aktiverat. Ett sätt att komma runt det är att bryta strömmen vid batteriet.
Är det detta som händer?
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tror precis som du därav att jag skrev "Inaktivera Rörelsesensorn" då den möjligen spökar ?
Men först tror jag på fuckat Batteri......vågar sätta en tunna skit på att han har 12,1 v. eller så..... :P
av JohnPaul
wissel skrev:Kan vara så enkelt som att en Cell i ditt batteri har sagt upp sig.
Mät ditt batteri som SKALL visa minst 12,72v.
Tror kanske också att ditt batteri i Sirenen är dåligt vilket
hjälper till att dra ur ditt startbatteri.
Sedan prova att larma UTAN röressensorn inne i bilen,avaktivera med knappen i nedre panelen.
Sist men inte minst, gör en Felkodsavläsning med PPC läsare eller VIDA. Många som har dessa läsare här
på forumet.....tala om var du är o be om hjälp med läsning för en billig peng eller lite fikabröd eller så ....
Finns det ett batteri i sirenen? vad gör det? (jag kör S80 T6 -99)
På fråga till Volvo-verkstad varför startbatteriet lätt laddas ur och varför system säger att larmservice behövs trots att systemet fungerar så har jag fått följande svar.

"Någon har "mixtrat" med sirenen, systemet söker efter sirenen och när systemet inte får svar söker det igen, varje sådan sökning tar lite lite ström och med tiden drar detta ur startbatteriet, vi kan byta sirenen och se om det löser problemet."
Det kändes inte som någon bra deal att byta något som fungerar till en ganska dyr penning och ändå inte vara hyfsat säker på att systemet fungerar som tänkt. (dessutom är det ju inte fel på larmet utan i kontrollen av det samma och det skiter jag egentligen i men när jag sa att det var den lösningen jag ville ha, alltså att släcka larmet så sa mecken att det inte går. En annan meck sa: Dra ur lampan baktill före bestigningen.)

Kan detta fel uppstå pga att batteri i sirenen är dåligt? batteri låter billigt, kan man byta själv? vad gör det?
Användarvisningsbild
av wissel
Nu blir jag förvirrad faktiskt. Verkstaden som du åker till: Volvo Verkstad ?
Batteriet i din Siren är placerad i hö. hjulhus framtill, det GÅR att byta bara batteriet men kräver en hel del Meck.
Den ger dessutom Felkod om den är i dåligt skick. typ " UEM 0004" i Vida. Skall du byta Sirenen så räkna med 2,500 Pix för att få det fixat....men om den låter starkt o bra när du testar larmet så är det inte det som är fel....men först o främst BYT verkstad.
Användarvisningsbild
av Vojje
Är det inte så att sirenen börjar småtjuta när batteriet är dåligt, likt en brandvarnare?
Eller minns jag fel?
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:Är det inte så att sirenen börjar småtjuta när batteriet är dåligt, likt en brandvarnare?
Eller minns jag fel?
Nej det är det vanligaste, du minns rätt. Men jag blir mörkrädd när det kommer beskrivningar som den
John Paul har fått av verkstaden.
Men vad menade dom med att dra ur baktill ?
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]