Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusRis
Mitt tändningslås hoppar ibland över själva startläget, det känns som om nyckeln går för långt fram. Kan jag kapa kablarna som går från tändningslåset som styr startmotorn och skarva till en startknapp som jag placerar på ett lämplgt ställe? Det är en v70-98.
av MagnusRis
Jaha, är det nåt som kostar skjortan? Bör väl gå ganska snabbt att byta även om jag lämnar in bilen på verkstad? Har plockat av plastkåpan som sitter under ratten så är det nån som har nån beskrivning/bild på hur jag tar bort tändningslåset?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Bytte på S70:n jag hade innan, men det är några år sedan nu, så exakt tillvägagångssätt kommer jag inte ihåg. Men i grova drag: skruvarna som håller fast rattlåset runt rattstången har inga skallar, så de måste borras bort på ett eller annat sätt (t.ex. borra ett lämpligt hål i skruvarna så att det går att slå i en torx-bits). Tyvärr är det ganska trångt, så har man ingen slimmad vinkelborr kan man försöka lossa rattstången och fälla ner den för att komma åt bättre.
av Volvo_740_GLT
MagnusRis skrev:Jaha, är det nåt som kostar skjortan? Bör väl gå ganska snabbt att byta även om jag lämnar in bilen på verkstad? Har plockat av plastkåpan som sitter under ratten så är det nån som har nån beskrivning/bild på hur jag tar bort tändningslåset?
Kostar 4300 kr på Volvo inkl programmering. Jag gjorde det för några månader sedan.
av MagnusRis
Ja, nu är låset bytt! Tog väl 1 timme ungefär. Det fick bli borrmaskin och hammare och huggmejsel. Kostade 2664 kr från Volvo. Dom skulle ha 954 kr för att byta det så det sparade jag genom att själv göra det.

Så här i efterhand skulle jag tagit bort det gamla rattlåset, slipa bort klacken som låser på styrstången (rattlåset), montera dit det igen och koppla om kablarna så jag fått tändningen på en knapp och starten på en annan. Alt ha en trelägeskontakt med fjädrande återgång på startläget. Nyckeln hade man fått sätta i som vanligt för immobileserns skull. Då hade jag sparat åtminstonne 2500 kr.
Användarvisningsbild
av #27
MagnusRis skrev:Så här i efterhand skulle jag tagit bort det gamla rattlåset, slipa bort klacken som låser på styrstången (rattlåset), montera dit det igen och koppla om kablarna så jag fått tändningen på en knapp och starten på en annan. Alt ha en trelägeskontakt med fjädrande återgång på startläget. Nyckeln hade man fått sätta i som vanligt för immobileserns skull. Då hade jag sparat åtminstonne 2500 kr.
Skulle du gjort så så skulle du få en 2:a på besiktningen för rattlåset måste funka.
av MagnusRis
Vad har rattlåset med miljö och säkerhet att göra? På min SAAB 900-97 pajjade tändningslåset och där plockade jag bort tändningslåset och växelspakslåset och hade en skruvmejsel i hålet där tändningslåset skulle sitta. Besiktningsmannen fick sig ett gott skratt men sa att det är inget som dom kontrollerar för det har inget med bilens säkerhet att göra. Moderna bilar startar man ju ofta med en knapptryckning.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]