Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Verkar inte vara alla som förstår att dessa saker bara är till för nödfall, alltså vid ett tillfälle! Hyllsor och speciellt domkraften håller inte för repeteringar.
av Cox
Momentum skrev:Grejar ni med det där hemma själva?????
Menar du skifta däck på bilen ??
Själv klart gör jag det själv, skulle aldrig låta någon på en däckfirma gå loss med mutterdragaren på min bil.
Ren själv bevarelse drift
Användarvisningsbild
av Bilnörden
dieselanddust skrev:@bilnörden, det var inte meningen att förolämpa dig med att nämna att jag kan tänka mig att byta märke, du tog det inte så bra tydligen :-). Om du sedan hade läst lite mer noga så hade du också sett att jag hade köpt ett verktyg redan eftersom jag vet att de som följer med ofta inte är speciellt bra. Har dock aldrig varit med om att de verktyg som följt med helt enkelt är FÖR dåliga på någon annan bil jag haft, varken Volvo eller andra märken. Skulle nog kunna sträcka mig till att säga att det har lite med säkerhet att göra att kunna lite på grejorna som följer med om man blir stående på ett dåligt ställe och vill få bytt ett däck snabbt. Litar nog hellre på det än 5 stjärnor i Euro Ncap just då i alla fall.
Du har säkert helt rätt i att många andra märken gör lika, jag har bara inte stött på det innan.
Jo, jag såg att du hade bättre verktyg i den andra bilen, kanske skulla finnas i båda, jag blev inte förolämpad även om det kanske lät så. Det jag reagerade på var att du skrev:

"Löjlig detalj kanske men det får i alla fall mig att fundera på ett annat märke till våren när bilen skall bytas".

Det känns inte som ett själ till att byta märke för att det är värde lösa verktyg som följer med, jag har och kommer förmodligen aldrig att använda med följande verktyg, har inte ens tittat på vad som följer med.
av llesrof
jpennerb skrev:Verkar inte vara alla som förstår att dessa saker bara är till för nödfall, alltså vid ett tillfälle! Hyllsor och speciellt domkraften håller inte för repeteringar.
Håller inte verktygen under ett kontrollerade omständigheter så håller de inte i en nödsituation heller. Det finns inget försvar för att tillverkaren snålar in på dessa ting.
av corzair
@bilnörden
Jag uppfattade ditt inlägg som att det är Volvo som gäller eller inget alls? dessutom att du trycker på att det är 5 stjärnor i euroncap som gäller annars inget!? (eller uppfattar jag dig fel) tycker att de flesta bilar idag kammar hem 5 stjärnor!
Dom bmw bilarna jag ägt har haft väldigt funktionella både verktyg och domkrafter så där är iaf ett exempel på bilmärke som inte snålar in dessa 20kr.
Även min fars alla Audi bilar som jag hjälper honom att byta däck på använder jag mig av medföljande orginalverktyg.

Min punchline är väl att kvaliteten på Volvos medföljande verktyg kanske rimmar med kvaliteten i övriga bilen..
av perhall
Tyvärr snålar ju alla fabrikanter på grejer och Volvo har länge snålat på fälgstången - den är mycket sämre än domkraften.

Har samma erfarenhet som du så jag åkte till Volvo och de bytte hjul gratis samt jag fick en ny fälgstång (som jag sen inte vågade röra). + en uppmaning: "köp ett riktigt fälgkors på Biltema!".

Premium... nja.
PH
av dst02
corzair skrev:@bilnörden
Jag uppfattade ditt inlägg som att det är Volvo som gäller eller inget alls? dessutom att du trycker på att det är 5 stjärnor i euroncap som gäller annars inget!? (eller uppfattar jag dig fel) tycker att de flesta bilar idag kammar hem 5 stjärnor!
Dom bmw bilarna jag ägt har haft väldigt funktionella både verktyg och domkrafter så där är iaf ett exempel på bilmärke som inte snålar in dessa 20kr.
Även min fars alla Audi bilar som jag hjälper honom att byta däck på använder jag mig av medföljande orginalverktyg.

Min punchline är väl att kvaliteten på Volvos medföljande verktyg kanske rimmar med kvaliteten i övriga bilen..

Håller med, vare sig kvalitet på verktyg eller bil är hopplöst dåligt om de står volvo på grejerna! :)
Snart ska väl nån volvonörd här påpeka att de va ett måndagsex verktygskit man fått med till sin bil också
av Malmstroem
Visst handlar det om kostnadsbesparing. Men en nog så viktig orsak är vikt och bränsleförbrukning. Det behövs många små bäckar för att få ner vikten märkbart.

Jag byter hjul själv. Jag tycker att det är ett bra tillfälle att kontrollera bromsar, stötdämpare, etc. Jag drar också hjulskruvarna med momentnyckel för att veta att de sitter lagom hårt.

Jag skulle aldrig använda de med bilen medskickade grejorna för att göra det. Det räcker med att titta på dem för att inse att hållbarheten inte är den bästa -- men för att byta ett hjul vid punktering har de i alla fall fungerat för mig.

Vi kan också konstatera att en del andra bilar levereras utan reservhjul, utan du får förlita dig på däcklagningsvätska och kompressor istället. Det är knappast bättre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid