Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Hej allesammans !
Efter att jag sålde min 945:a så införskaffades en opel vectra 07. Som mest stått på verkstad, där står den även fortfarande.
I torsdags fick jag nog och åkte till en bilfirma och bytte in den mot en volvo v70 årsm 08.
Dock så kan inte inbytet ske fören min opel är klar på verkstan.
Så jäkla skönt att vara tillbaka på detta eminenta forum, hade ingen större glädje av opel forumet.

Nu har jag förstås tusen frågor angående bilen.

Vad sitter det för stereo i en classic momentum? Finns aux ?
Vad för fel brukar dyka upp?
Något jag ska kolla upp lite extra under dessa 3 månader jag har garanti?
Är det xenon i hellyset?

/ John
Jag har inga svar på dina frågor, men skulle i ditt fall läsa igenom instruktionsboken. Där kan du leta upp dom funktioner du söker och med bokens hjälp kolla om det finns, t.ex AUX, och helljuset etc. etc. Skulle någon ha slarvat bort boken så finns den på nätet. Gå in på Volvocars. Den är på över 200 sidor så skriv ut dom sidor du är intresserad av och spara. Då får du en komplett bok så småningom.
Med "kända fel" är det ju så att det finns ju lite olika motoralternativ så du kanske skall berätta det först samt körsträckan. Dom står ju naturligtvis inte i instruktionsboken, men finns nog i form av erfarenhet från debattörerna här på forumet.

Ett fel som min -08 drabbades av och som jag har läst här på forumet är att tjuvlarmskontakten i motorhuven kan krångla. Kontrollen säger att huven inte är stängd trots att den är det. Ett kontaktbyte löser problemet. Volvo känner till det felet.
Detta är alltså ett fel som kommer upp i kontrollpanelen. Du behöver inte leta efter det.
Skrammel baklucka är väl en klassiker, och det enda problem jag haft ännu. Volvo fixar det billigt med nån infettning men en eltejp runt bygeln löser problemet lika bra har jag märkt...
bargis skrev: Vad sitter det för stereo i en classic momentum? Finns aux ?
Vad för fel brukar dyka upp?
Något jag ska kolla upp lite extra under dessa 3 månader jag har garanti?
Är det xenon i hellyset?

/ John
Vad det sitter för stereo får du kolla själv i bilen. Den som beställde bilen ny kan ju ha gjort vissa tillägg så det är svårt för oss att veta. Det står på den vad den heter, HU-???.
Har för mig att alla Classic hade AUX men är inte säker. Kanske bara till vissa stereopaket. Den bör sitta i förvaringsfacket mellan stolarna om du har det.
Nej, ingen modell har xenon i helljuset. Men om du har xenon på halvljuset, så kallat bi-xenon, så när du slår på helljuset så vrider halvljusreflektorn upp sig så den lyser mer rakt fram istället för lite snett neråt. Men själva helljuslampan är en halogenlampa. Men samma sak där, tidigare ägare kan ju ha xenonkonverterat helljuset så det får du kolla själv.
Användarvisningsbild
av bargis
Tack för svaren.
Såg att några satt dit aux själva genom cd-växlar uttaget på spelaren.
Det är ju en idé om man saknat aux.

Om man kastar på extralysen kan man sno styrström frame vid hellyset? Eller ställer det till med felkoder?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]