Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Är det nån som kan svara på om dem förstärkta bussningarna från skruvat.se är något bra ?
Jag beställde dem nyss och om jag har fattat rätt när jag läste någonstans så stod det att man inte kommer märka nån skillnad i komfort så länge man bara byter dem.
Är väl bara om man byter motorbussningarna som man får in vibrationer i kupen.

Är det svårt att få dit bussningarna själv ?
Vad kan arbetskostnaden ligga på om man lämnar in bilen på verkstad och har med sig egna bussningar ?
Vill bara ha en uppskattad kostnad, är medveten om att det skilljer mellan verkstäder.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Räkna med ca 30 min att få bort länkarmen. Bussningarna kan sitta som f.. så de behövs en press. Kan vara jäkligt att få dit dessa. Räkna med 1h per sida ca lågt räknat. Om man inte lämnar bort på en mindre verkstad blir det nog billigare att köpa länkarmarna klara och sätta dit. Volvo och mekonomen får nu nog räkna med en ca 2000 spänn beroende på om de gamla bussningarna kommer ut smidigt. De förstärkta ger bilen något mer vridstyvhet i sidled och de håller bättre. Köpte dessa från skruvat och de höll i två år. Bu har jag bytt länkarm på ena sidan och ska byta andra sidan nästa vecka. Tänk på att du måste göra en hjulinställning vid bussningsbytet
av jaob
dieselmagnus skrev:Räkna med ca 30 min att få bort länkarmen. Bussningarna kan sitta som f.. så de behövs en press. Kan vara jäkligt att få dit dessa. Räkna med 1h per sida ca lågt räknat. Om man inte lämnar bort på en mindre verkstad blir det nog billigare att köpa länkarmarna klara och sätta dit. Volvo och mekonomen får nu nog räkna med en ca 2000 spänn beroende på om de gamla bussningarna kommer ut smidigt. De förstärkta ger bilen något mer vridstyvhet i sidled och de håller bättre. Köpte dessa från skruvat och de höll i två år. Bu har jag bytt länkarm på ena sidan och ska byta andra sidan nästa vecka. Tänk på att du måste göra en hjulinställning vid bussningsbytet

Tack för svar :)
Ja fan jag trodde jag kunde spara in cash och köpa lösa bussningar men kanske skulle köpt kompletta länkarmar det blir säkert billigare i slutändan..
Tänkte om man kunde försöka att pressa i dem själv men då är det ingen ide med andra ord om man inte har rätt grejer...
Vetifan om jag är så sugen heller efter att man läst om att drivaxlar kan hoppa ur.

jaså höll dem bara 2år det va inte kartigt :(.. jag hade hoppats på lite lägre tid.

Har jag tur så blir det samma kostnad då som om jag skulle köpt länkarmar som kostat 2200 kr.
Nu köpte jag bussningar för 700 kr. Men jag gissar på att verkstaden tar en skaplig summa för att sätta dit nya länkarmar också.
av dalldall
länkarmarna byter du enkelt själv!! enklast e o ta loss drivaxeln från navet och häng upp den så hoppar den ej av inre drivknut vilket INTE E KUL, tror inte jag svurit så mycket nån gång då jag satte i hop knuten haha!
av jaob
dalldall skrev:länkarmarna byter du enkelt själv!! enklast e o ta loss drivaxeln från navet och häng upp den så hoppar den ej av inre drivknut vilket INTE E KUL, tror inte jag svurit så mycket nån gång då jag satte i hop knuten haha!
Blir inte att byta länkarmarna då jag redan redan har köpt lösa bussningar...
Ska kolla lite priser i veckan på vad det kostar att byta.
I värsta fall får jag väl skruva bort dem själv och sedan åka till verkstad...
av dalldall
dom runda stora bussningarna byter du med hjälp av ett skruvstäd, dom andra e inte roliga, jag sabbade en länkarm, den andra lyckades jag byta på.
av jaob
Nu har jag fått en prisuppgift från en verkstad.
3100 kr för att byta bussningar om jag har med mig eget matrial.
Då utförs även en hjulinställning fram och bak då jag fråga om detta.

Så jag hade inte tjänat på att köpt kompletta länkarmar för 2200 kr.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Fast det tar ett ag att pressa ur och i 4 bussningar. Du får betala cirka 2000 spänn för arbetet. Vad är det för verkstad. kan bara säga att min mekaniker som bytte bussningarna höll på i 2h på en sidan den andra ville han inte göra därav mitt länkarmsbyte. Bara de inte tar betalt för extraarbetet om det tar längre tid.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]