Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mpnax
Hade jag på min volvo. Bytte till en hel, men ingen skillnad märktes.
Jag har symptomen som att knackgivaren skulle vara trasig, slö bil med hög bränsleförbrukning så det var därför jag mätte upp min och den var trasig.
Men det hjälpte inte med en ny. Har inte kollat än ifall den nya också gott sönder men tänkte kolla om det är nån som har någon ide`

MVH Magnus

Volvo 940 1993
B230 fb
av NilsO
mpnax skrev:Hade jag på min volvo. Bytte till en hel, men ingen skillnad märktes.
Jag har symptomen som att knackgivaren skulle vara trasig, slö bil med hög bränsleförbrukning så det var därför jag mätte upp min och den var trasig.
Men det hjälpte inte med en ny. Har inte kollat än ifall den nya också gott sönder men tänkte kolla om det är nån som har någon ide`

MVH Magnus

Volvo 940 1993
B230 fb
Hej,

hur har du mätt upp knackgivaren? Jag har fått för mig att de är av piezotyp, och då blir det svårt att mäta på något enkelt vis. Men det kan mycket väl bara vara något jag fått för mig. Vore intressant att veta.

Mvh
av mpnax
Jag mätte den på bilen som inte går som den ska och det var avbrott i den med ohm mätning.
Sedan mätte jag på bilen som går som den ska och där var det 4,93 Mega ohms motstånd.
Bytte och satte den med motstånd i bilen som inte går som den ska men ingen skillnad.
Har varit ute och mätt nu på morgonen och den nya har inte gått sönder i alla fall, men det måste nog vara nåt mer fel
av NilsO
Aha. Men jag tror det ska vara "avbrott" i dem även när de fungerar. Därför är det inte så lätt att skilja en trasig givare från en som fungerar bara genom att mäta resistansen i den. 4,93 megaohm är i princip samma sak som "avbrott" och man kan absolut få ett värde i den storleken om kontakterna är fuktiga eller om man råkar röra vid mätspetsarna med fingrarna.
av mpnax
Det stämmer. Det var inget fel på den. Jag bytte och det blev ingen skillnad, om jag däremot kopplade ur den så märktes det ordentligt.
Nästa grej då, Jag har orginal pulsair på min bil men har bytt topplock som inte har det. Får boxen fel data nu når avgaserna inte blandas med luft längre?
Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]