NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gourmand skrev:Det är ju bra att någon är nöjd med sin auktoriserade verkstad. Motsatsen är dock inte särsklt ovanlig. Det finns hur många "privata" Volvo-verkstäder som helst att välja på, som regel har de en helt annan syn på bilar och reparationer och det till kundens fromma. Det stora problemet med Bilia och den typen av s.k. verkstäder är att de inte är några verkstäder, de har ju inte ens riktiga bilmekaniker där. Bilar repareras inte genom diagnosuttaget, vilket Bilia och liknande ställen tycks tro. Och en sak till - Volvo tillverkar inte några originaldelar !!! De handlar av underleverantörer precis som riktiga bilverkstäder gör. Skillnaden är att det inte står Volvo på pappkartongen. Men, vill man bli blåst på pengar så......
Njae, vet inte om jag håller med om att tredjepartsverkstäderna har en bättre syn på bilar och kunder än auktoriserade. Idag när kundvård och service är så pass offentligt så tycker jag att t ex Volvo har förbättrat sig mot en redan bra och väl fungerande servicekedja.

Vad gäller det du kallar s.k. verkstäder och inga mekaniker är i mina ögon inte korrekt, visst det finns klåpare där precis som det finns i den icke auktoriserade världen vilket väl gäller alla branscher iofs, men att förringa alla anställda på auktoriserade verkstäder som inkompetenta är väl ändå att dra det till det yttersta. Det är som att jag skulle basera min uppfattning om alla icke auktoriserade verkstäder på min senaste kontakt med en sådan där meken tog 40-45 minuter på sig att byta två lampor i dimljusen fram och dessutom fick den ena snett så det vattenfylldes samt att hans version av bromsvätskebyte var att suga ur lite ur oken och fylla upp. Men det säger ju inte på något vis nåt om alla icke auktoriserade verkstäder, det säger inte ens något om de andra mekarna på den verkstaden.

En icke auktoriserad verkstad som är knuten till en kedja, t ex Mekonomen, jobbar till mångt och mycket på samma vis som en Volvoverkstad. De har sina egna diagnostikinstrument, sin egen interna support som verkstäderna kan ringa till när de kör fast. Den största skillnaden är att de inte har samma info som Volvo vilket gör att de emellanåt måste ta hjälp av originalverkstaden alternativt hänvisa kunden vidare samt att de inte har originaldelar som de försöker hävda. Kan de uppvisa att det är samma tillverkare och har samma toleranser som en Volvo originaldel så är de iaf likvärdiga, dock inte så mycket billigare.
Mekonomen förvärvade väl för övrigt konkurrenten Meca tidigare i år, bägge finns kvar som separata namn men är ju Mekonomen som är högsta hönset där. Lite som VAG-verkstäderna.

För den enskilda firman lär det vara ännu svårare då diagnostiksystemen är allt utom billiga samt att de måste klara av att läsa ut vad felkoderna betyder och samverkar med delarna för hur det än är så är det idag en del av en verkstads vardag. Skulle tippa på att arbetssätten inte skiljer sig åt så mycket för en verkstadstekniker och en datatekniker mer än att det är olika områden.

Men visst, det finns riktigt bra icke auktoriserade verkstäder därute som har koll på både skruvandet och datadelen och där personalen kontinuerligt utbildar sig precis som det finns motsatsen. :)
hollan skrev:känns som du aldrig har sett en orginal del för det brukar stå ingraverat volvo på orginaldelarna till och med oljefilter står det volvo på
Spelar det nån roll om det står mann på oljefiltret eller rydahls på bromsbeläggen, eller bosch på givaren istället för volvo?
Kolla upp en sådan sak som kupèfiltret t.ex på det är stor skillnad på original o det som mekonomen stoppar i det är tunt o gjort i nåt billigt papper har man sett dom bredvid varandra är det inget snack om vad som är pirat o original men visst man får ju vad man betalar
Hörrni, vi pratar om en simpel service nu. Mekonomen har exakt samma serviceprotokoll som Volvo har. Skillnaden är noll och ingenting förutom priset.
andreas_lofgren skrev:Skillnaden är noll och ingenting förutom priset.
Till vems fördel?
Farsan servade sin C30 på Mekonomen för några år sedan. Då var de billigare så att det var lönt. Inte nu.
s6025t skrev:Kolla upp en sådan sak som kupèfiltret t.ex på det är stor skillnad på original o det som mekonomen stoppar i det är tunt o gjort i nåt billigt papper har man sett dom bredvid varandra är det inget snack om vad som är pirat o original men visst man får ju vad man betalar
Och vad var det för märke på mekonomens filter som du köpte?
Jag köpte det inte själv det var bilen som var servad på mekonomen innan enl. servicebok jag var med när de gjorde servicen på volvoverkstaden o såg själv skillnaden på det nya filtret o det gamla som mekonomen satt dit o det räckte att titta på dom för att se vilket som var original eller ej
s6025t skrev:Jag köpte det inte själv det var bilen som var servad på mekonomen innan enl. servicebok jag var med när de gjorde servicen på volvoverkstaden o såg själv skillnaden på det nya filtret o det gamla som mekonomen satt dit o det räckte att titta på dom för att se vilket som var original eller ej
Det är ju inte så svårt att se vilka som är volvos delar när det står volvo tryckt på delen.
Det fungerade inte med mekonomens filter eller vad menar du?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]