Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fiskbullen94
Tjenna JagRullar.

Jag var iväg igår och köpte mig en 744 GLE, B230E motorn i antar jag iom att den har 130 hästar.
Gick som en klocka vid provkörning, körde den från den var kall till varm. Jag startade även den ett antal gånger (5-6) gånger, startade utan problem!
Påvägen hem, ca 4mil, så gick den hur fint som helst, inga konstigheter alls.

Men när jag kom hem sedan och hade stängt av bilen för att plocka i ordning lite skit, så fem minuter senare skulle jag starta och köra iväg så startade den, sen så började hela bilen skaka och och den höll på att dö. Varvräknare höll på att hoppa, och tomgången var på ca 4-500 varv. Låter som den går på 2 cylindrar i.o.m att bilen skakar, men ibland kan den växla typ, den går på 2 sen så kan den börja på 4 igen och sen gå tillbaka till 2.

Bräsnlepumpen är bytt, vet dock inte när men han sa det iaf. Sen tre dagar tillbaka så hade han även bytt tändspole, fördelare, fördelarkablar och tändstift (allt från biltema). Vill inte skylla på biltema, men har hört och läst lite om att tändstiften och kablarna kanske inte är dom bästa.

Någon som vet vad felet kan vara?
Evigt tacksam för svar!

Mvh fiskbullen :)
av dalldall
låter lite som fukt i fördelarlocket men kan ju vara annat med, fast borde ju inte komma så direkt! ingen slang som hoppat av?
av fiskbullen94
Slang?
Vad för slangar skulle det kunna vara? Bilen som sagt hade ju stått ett tag men startade ju bra där, blåste ur den lite på vägen hem men inte över 3.5tusen varv så det är ju inte det!
var rätt fuktigt igårkväll när jag kom hem, kan det ha kommit fukt i fördelaren? :)
av osla
okej, tänkte om det var den i pite för den har en kompis varit och tittat på och då hade den nå fel med gnistan, fanns ingen gnista. men då kan vi glömma det och börja fundera på vad som är fel på din bil. startar bränslepumpen när du vrider igång tändningen? du kan ju även ta lös fördelarlocket och se hur det ser ut och kolla gnistan, den ska va blå om den är iordning
av sicnarf
Misstänker att felet fanns redan vid köpet annars hade han inte bytt fördelare,stift,kablar och tändspole precis 3 dagar före försälning. Du har nåt tändfel nån stans och förra ägaren vet säkert lite mer om det. Ring honom och fråga ifall han kan säga vad det kan vara. Testa med annat bränslerelä kanske. Dem går sönder ofta på dessa.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av fiskbullen94
Bilen startar och går!
Bara att den går oroligt, verkar som den tar tjuvluft kanske?
Startade den imorses och gick då och köra! Var ute en liten stund och körde, kom några misständningar vid gaspådrag / koppling!
Men när jag lyft på en hatt (antar att det kommit in fukt i fördelarlocket) så gick den skit igen..
Han sa att han köpte sakerna på biltema, fördelarlocket är rött, biltema säljer svarta till 740, så fördelar locket är ej utbytt!

Ska imorgon troligtvis om det är bra väder ta ner fördelarlocket och rengöra, kolla efter eventuell skada på den.
Tack för svaren hittils, återkommer om problemet kvarstår!
av fiskbullen94
Jag har nu testat köra med ksprit, trodde det kunde vart vatten i bensinen! Icke det!
Rengjort fördelarlocket, det är nybytt bränslepump och bränslerelä.

Sen testade jag startgas runt insuget, hände inget. Men när jag sprutade startgas in i insuget då dog bilen..
Någon som vet vad som är problemet?

:)
av fiskbullen94
Bytte fördelaren, då funkade den utmärkt!
Så, som jag och några antog efter ett tag så var det Hallgivaren som sitter i fördelaren! :)

Mvh
Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sver[…]

Volvo car UX

Har varit i kontakt med Volvo om detta och att jus[…]