Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Vad jag hört viskas om är att det kommer nya etanolmotorer framöver. Sen om det kallas "ny motorgeneration", det vet inte jag.
av MattiasD
Nice, vet du om de nya etanolmotorerna tar något intressant tekniksteg? T ex optimerade för etanol? Adaptivt serviceintervall baserat på bränslemix och körmönster?
Användarvisningsbild
av Guligan
Nix. Har tyvärr inga teknikuppgifter att förmedla. Och även om jag haft det så är jag rädd om källorna...
Att Volvo Cars bör satsa på E85-fordon är väl ändå ingen skräll med tanke på att VAG-gruppen har lanserat ett antal E85-modeller, och det är ju främsta konkurrenten idag.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Guligan skrev:Nix. Har tyvärr inga teknikuppgifter att förmedla. Och även om jag haft det så är jag rädd om källorna...
Att Volvo Cars bör satsa på E85-fordon är väl ändå ingen skräll med tanke på att VAG-gruppen har lanserat ett antal E85-modeller, och det är ju främsta konkurrenten idag.
Är verkligen etanol framtiden? Det blir bara glesare och glesare (de var extremt få redan innan..) med etanolpumpar när man åker i genom Tyskland. Övriga Europa verkar det knappt finnas överhuvudtaget?

http://www.aftonbladet.se/bil/article15001981.ab
Användarvisningsbild
av akterspegel
Har sett att det finns en 2,5 liters bensinfemma i v40!
Betyder det att hoppet inte är ute för femmorna?

När jag byter bort min nuvarande bil så vill jag inte ha en liten fyra och klivet till T6 är stort i pris, försäkring vikt mm
Användarvisningsbild
av Guru
Femmorna kommer att finnas kvar. Länge.
Om de däremot kommer finnas för svensk marknad, det är en annan fråga?
Användarvisningsbild
av akterspegel
Men på V70 så var MY11 den sista med bensinfemma..
Hörde ryktas om att volvo inte hade kvar femmorna pga ford hade snott rättigheterna men så verkar det inte vara då den åtminstånde finns i en modell numera.
Är det samma motor som satt i V70 MY11 eller är det en ny motor?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Finns ju en ny 2.0 5-cyl Bi-Fuel B5204T9. För V70
Användarvisningsbild
av Guru
akterspegel skrev:Men på V70 så var MY11 den sista med bensinfemma..
Hörde ryktas om att volvo inte hade kvar femmorna pga ford hade snott rättigheterna men så verkar det inte vara då den åtminstånde finns i en modell numera.
Är det samma motor som satt i V70 MY11 eller är det en ny motor?
Har svårt att tro att Ford vill ha rättigheterna till en 20år gammal Volvo-konstruktion. Ford använder väl inte ens femmorna längre?

Nej, det är inte exakt samma som satt i V70II som nu sitter i V40N. Men alla femmor är i grund och botten samma men ändå inte. Det ändras/förbättras osv hela tiden. Om inte annat för att sänka förbrukning och klara nya utsläppskrav Euro 5, 6 osv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE