Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av durito76
Hej

Undrar om någon vänlig själ här inne kan ge mig några tips och tankar kring importerade V70 D5:or.
Jag är på jakt efter en D5:a mellan 2006-2008 (äldre karossen) och har bland annat hittat några exemplar på blocket som är intressanta.

Är dock fundersam över "myten" kring importerade bilar och hoppas någon med erfarenhet och/eller vetskap om eventuella risker kan hjälpa mig en aning.

Jag har mest kollat på bilfirmor som importerar och inbillar mig att det borde vara "tryggare" än en privatimport.

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Tja att skruva en dussinbil som Volvo V70 D5 som är en dussinbil och inte är ett lyxåk kanske man ska vara mindre rädd för men det är ju klart det finns skruvade mätare. Kolla att det finns en servicebok med en servicehistorik. Kolla att den är stämplad och att man kanske skrivit med olika pennor och att stämplarna är lite olika. Detta är ju inget vattentätt bevis för en korrekt bok. Kolla inredningen hur sliten den är. Pedaler, säten mm. Kolla slitage lack. Be att få cahssinummret om den är servad på Volvoverkstad så borde de hitta bilen i sin dator. Om bilen gått kort sträcka på många år skulle jag bli fundersam eftersom man har en diesel för att man kör långt även om man inte har samma straffbeskattning utomlands.
Användarvisningsbild
av Perc
Svenskar är rädda för importbilar från Tyskland och Finländare är rädda för importbilar från Sverige. :lol:
av Lövet
Eftersom det säljs tusentals och åter tusentals D5or i Sverige varje år och de är ofta billigare i Sverige än utomlands så kan man ju ta en funderare på varför någon har importerat den. Det är ingen myt att det skruvas importbilar. Det görs av importören dock, inte säljaren i utlandet. Jag kan inte se någon anledning alls att välja en importbil när det finns så oerhört många svenska bilar som man kan kolla historiken på genom bara ett enkelt telefonsamtal.

En annan sak är att dieselvärmare ofta saknas på importbilar.
av mbc
Som andreas sa, kolla så den verkligen har dieselvärmare.
Standard på svensksålda, men ett tillval i många länder och det var ju ganska dyrt så de flesta valde inte värmaren.
Saknar den värmare så tar det lång tid att komma upp i temp när det blir kallare, och blir det riktigt kallt orkar den inte hålla värmen på tomgång utan tillsatsvärmaren.
Men det kryllar ju av svensksålda så varför leta just import?
av Lövet
Antagligen för att den är billig. Det finns det oftast en anledning till.

"There's no such thing as a free lunch"
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
mbc skrev:Som andreas sa, kolla så den verkligen har dieselvärmare.
Standard på svensksålda, men ett tillval i många länder och det var ju ganska dyrt så de flesta valde inte värmaren.
Saknar den värmare så tar det lång tid att komma upp i temp när det blir kallare, och blir det riktigt kallt orkar den inte hålla värmen på tomgång utan tillsatsvärmaren.
Men det kryllar ju av svensksålda så varför leta just import?
Jag har en Import utan dieselvärmare. Inga problem att hålla värmen på tomgång i -20 grader. Tempen stiger snabbare i min Volvo än i min Saab med tillsatsvärmare. Så det stämmer inte så bra alla gånger. Klart att man saknar värmaren slippa skarapa rutor, sätta sig i en varm bil. Å importens fördelar är ju att den inte är söndersaltad körd i Sverige på saltade vägar) Annan fördel är att de ofta är mer välutrustade än andra. Som sagt innan finns det ju i nuläget ingen vits att köpa en import av D5.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]