Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mbc
Har jätteproblem med sambons bil.
Bromsen tar bra men pedalen känns helskum mjuk och svampig och sjunker sakta ca halvvägs ner sen sjunker den inte mer och då försvinner svampkänslan .
Alltså den går inte i botten men den tar långt ner.
Efter felet uppkom så har jag gjort följande utan att det blir bättre, samma som innan.
Alla klossar uppsmörjda och det går lätt och fint.
Huvudcylinder bytt, fördelningsventilen är också bytt.
Ny bromsvätska i systemet.

Inga synliga läckage och det försvinner ingen bromsvätska.
Bilen en 945:a 96 med abs.
Några tips om hur jag ska fortsätta.
av mbc
Vojje skrev:Lufta!
Det kan vara luft men felet uppstod helt plötsligt under körning.
Det kan väl inte bara bli luft, felet kom ju bara helt plötsligt, sen har vi inte fått bort det jag har bytt delar och luftat.
Användarvisningsbild
av Vojje
OK! Jag förstår. Har du inspekterat dina bromsslangar?
Gamla slangar har en viss tendens att svälla istället för att motstå hydraultrycket.
av mbc
Vojje skrev:OK! Jag förstår. Har du inspekterat dina bromsslangar?
Gamla slangar har en viss tendens att svälla istället för att motstå hydraultrycket.
Bytte alla slangar för 5 år sedan, jag har även tittat på dom nu, och dom ser normala ut även när nån trycker på bromsen.
Bytte till biltemas ok i den vevan med, sparade de gamla originaloken och har idag gjort rent och packat om dom.
Ska ner till garaget ikväll och byta, kanske kan ana att det är lite fuktigt på höger fram, men jag tror det är inbillning.
Men jag har hört fler som haft problem med dom oken, men det är långsökt som sagt.
av mbc
Bytte oken fram nu till de gamla fast med nya packningar.
Har kört en bra runda nu och det verkar som det funkar.
Hoppas det håller i sig.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det gör det säkert :D .
Har du också hört vad som skulle vara problemet med B-temas ok?
av mbc
Jag har hört talas om en del som börjat läcka, men på mina såg man inga läckor.
Håller på mycket med gamla amerikanare och då kan det räcka med en mikroskopiskt liten läcka på en hjulcylinder så kan hela systemet bli omöjligt att få luftfritt.
Men det är ju lite skillnad på enkrets system med trummor och dagens system. :wink:
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]