Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doggy
Hej!

Jag undrar hur man ser man skillnad på gamla B19, B21, B23 motorer,(med förgasare).
Ska hämta ett par objekt på skroten och vill ju inte komma hem med fel motorer :-)
av Doggy
Hej och tack för hjälpen!

Är det någon som vet hur mycket längre en B21 är jämfört med en B18/B20? (Om den nu är längre)

Jag tänker på det totala måttet från ytan svepet skruvas emot, till "andra änden" av motorn inklusive remskivor.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Doggy skrev:Hej och tack för hjälpen!

Är det någon som vet hur mycket längre en B21 är jämfört med en B18/B20? (Om den nu är längre)

Jag tänker på det totala måttet från ytan svepet skruvas emot, till "andra änden" av motorn inklusive remskivor.
Oljesumpen har samma "bultcirkel", så det lär ju inte skilja vansinnigt mycket i längd på dom.
Är väl remskivan som gör att de nyare blir nån centimeter längre möjligen.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Hilmer skrev:
Doggy skrev:Hej och tack för hjälpen!

Oljesumpen har samma "bultcirkel", så det lär ju inte skilja vansinnigt mycket i längd på dom.
Är väl remskivan som gör att de nyare blir nån centimeter längre möjligen.
Om inte b19/21/23 har servo då är remskivan påbyggd:)
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]