Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fläkttrim
Finns det nån "hugad" Volvomek som kan svara på en "klurig" fråga.
Min S40 T4-2001 (fas 2) hämtades på Volvo efter felsökning för Ecc'n.
Meken sa att styrkortet (elektroniken bakom panelen va paj) för ECC (+ massa andra funktioner som finns i denna panel)

Min heter 30612628,,,,,,,(00WK28). En ny kostade 6800kr + arbete. Han kollade på Volvo databas o nu slänger dom i en "uppdaterad version med
nr 30662244 (den ska vara "bättre") o finns inget annat när dom byter på en Volvoverkstad. Han rekommenderade att kolla själv efter en begagnad
via skrotar, mm. Nu har jag hittat flera från 2002 (fortvarande Fas 2:or med 6 st knappar under dom 3 vredena O INTE 3 st KNAPPAR, MEN MED ETT 3:dje nummer som heter 612698. Passar en sån ,,,eller hur tusan förhåller det sig????
Vore mycket tacksam för ett seriöst svar o inte gissningar.

Min fråga till någon erfaren Volvokunnig är,,,,,Är det verkligen nån skillnad. Kan man använda vilken som helst????????
av N0RBERG
Det tredje numret du nämner 30612698 är endast plastpanelen som täcker elektronikenheten. Vad man ska ha verkar bero på vad man har för utrustning på bilen (sätesvärmare, DSA). Bilden nedan kanske hjälper dig:

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Kan man inte flytta knapparna mellan de olika enheterna?

/Martin
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]