Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viffer
En lite småkonstig fråga har jag, känns så i alla fall. Men när vi kom hem idag så rök det kraftigt helt plötsligt från höger fram, det var en gråaktig rök. Det är svårt att säga vad det luktade, men min första tanke var att det luktade som att någon eldade ved eller liknande, sen såg jag att det rök kraftigt från bilen.

Jag stängde av motorn och öppnade motorhuven och det ryker ganska kraft på höger sida (vid remmarna ungefär). Det är svårt att säga exakt var det kommer ifrån. Efter ett par minuter slutar det ryka och jag startar motorn för att se om det kommer mer rök, men det gör det inte. Jag kollade vattennivån och den hade inte sjunkit.

En tanke jag och min fru hade är att det kanske hade kommit in löv (det är mycket löv på vår väg just nu). Men är det ens möjligt att det kan "flyga upp" under motorn på något vis och börja brinna där? Jag har använt bilen till och från sen imorse, när vi startade bilen inne i stan så rök det inget, men när vi åkt milen hem så rök det plötsligt.

Ska jag vara orolig, eller kan jag använda bilen utan fara?
av svedan
Sätter en 50-lapp på att AC-kompressorn skurit. Sök på ämnet i forumet. Volvo har troligen goodwill fortfarande. Tips: åk eller bärgare till Volvoverkstad för koll. Har du otur och ac:n skär, kan remmen gå av och trassla in sig i kamremmen med motorras som följd. Jag vet av erfarenhet! Lycka till.
av Cox
Precis som svedan säger skuren ac-kompressor, samma sak hände mig i slutet av sommaren. Volvo har Godwill på detta.
av viffer
Fan det var ju typiskt, precis till helgen också. Kan man använda bilen för kortare svängar om man stänger av ac:n? Min fru tar sig nämligen inte till bussen i helgen om inte jag kör henne dit.
Finns det något sätt att testa om det verkligen är det? Borde ac:n inte kunna kyla till exempel? Visserligen svårt att testa när det är kallt ute..
Det där med goodwill låter ju lovande i alla fall, ett lite ljust i mörkret..
av Cox
Inga problem, skär av remmen och plocka bort eventuella rester. Drivningen till acn har separat rem och inget annat drivs av den.
av svedan
Precis. Det är lagret som skurit? Så den kan ge kyla tills lagret nyper, remmen går av och möjligt haveri som följd. Så klokt att skära av remmen, oavsett du ska köra till bolaget eller till verkstad.
av viffer
Jag har ju ingen aning vad som hänt. Men det ryker ju sällan utan anledning.

Borde det inte stå något på displayen inne i bilen? Eller finns det ingen sensor som känner av om något går fel med AC:n?

Blir nog så att bilen får stå över helgen, får fixa skjuts på något annat sätt, så får jag bärga in bilen på måndag till Volvo.
av Ron
Diesel eller bensin? Jag skulle ju säga att det är en dieselvärmare so håller på att sota igen... har ju avgassystemet i höger hjulhus
Mvh robin
av Cox
Trådskaparen har en 2.5T och så vitt jag vet sitter det inte någon bränslevärmare monterat standard på dessa. Själv har jag en diesel och röken som uppstår kan man inte blanda ihop med en dieselvärmare
jag lovar, det ryker som fn när detta inträffar och luktar bränt gummi. Det går inte att missta sig att det är en bränd rem. Det är ett vanligt fel på dessa kompressorer Volvo har till och med GodWill på detta.
av viffer
Cox skrev:Trådskaparen har en 2.5T och så vitt jag vet sitter det inte någon bränslevärmare monterat standard på dessa. Själv har jag en diesel och röken som uppstår kan man inte blanda ihop med en dieselvärmare
jag lovar, det ryker som fn när detta inträffar och luktar bränt gummi. Det går inte att missta sig att det är en bränd rem. Det är ett vanligt fel på dessa kompressorer Volvo har till och med GodWill på detta.
Det sitter ingen bränslevärmare såvitt jag vet på den, hade min farsa på besök igår och han kände direkt att det var en lukt under motorhuven som att något har bränts. Han tyckte att det luktade som en bränd koppling eller brända bromsar. AC-kompressor var inget han visste något om, så han kunde inte utesluta det.
Kan ju tillägga att det är en automat, så jag vet inte hur koppling och sånt fungerar riktigt. Han pratade om att det kan vara en slirkoppling på den och att den kan ha bränts, men han var inte riktigt säker. Vi har inte kunnat klippa av någon rem, eftersom vi kommer inte åt helt enkelt, den enda rem som jag kommer åt är till generatorn och den är det ju lite dumt att klippa av..

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]