Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rotten
Hejsan!
Har problem med gissningsvis DDM. Men det kan ju vara nått relä också.
Till problemet.. Med DDM så kan jag köra upp och ner rutorna fram. Utan problem.
Men.. Rutorna bak kan jag bara köra upp. När jag trycker ner så blinkar belysningen i DDM.
Har öppnat upp hela enheten och försökt felsöka i den. Utan att hitta någon lödning som ser konstig ut.
Båda kretskorten i den är ju lackade.
Börjar fundera om det är något relä som är dött. Fast enligt den info jag fått fram så är det 4 relän för bakrutorna (2 för vänster bak och 2 för höger bak, varav ett för att köra upp och ett för att köra ner). Så i så fall så ska 2 av 4 relän vara döda för mig. Känns lite orimligt.
Jo.. jag kan ju även nämna att jag har en S80 -00.
Tacksam för hjälp!

Edit: Jo! jag kan ju tillägga att jag kan köra upp och ner rutorna från baksätets styrning.
av Rotten
Ingen elguru som har hållit på med detta? Själv har jag skruvat upp den ett par gånger nu och försökt mäta lite. men utan resultat.
Sen måste jag veta att jag kan ha bilen stående ett tag innan jag gör något.
Det är ju dessutom lite klurigt att felsöka eftersom den verkar vara värmekänslig.

Är det någon som har koll på hur det är om man skulle köpa en DDM begagnad.. Måste man programmera om dom hos volvo eller fungerar det ändå? Har läst om det men hittat både dom som programmerat om dom och dom som inte behövt.
av Tim
Låter som att det är DDM som problemet sitter i, tror att det skall gå att ta ett begagnat men ja du måste ladda om det för ca 400kr! :)
av Rotten
Varför måste man programmera om dom?
Borde det inte vara samma system i alla bilar från samma årsmodell iaf?
Eller vad är det egentligen som laddas om?
Användarvisningsbild
av greeeken
Tim skrev:Låter som att det är DDM som problemet sitter i, tror att det skall gå att ta ett begagnat men ja du måste ladda om det för ca 400kr! :)
Nej du behöver inte ladda om nått alls OM det är samma årsmodell den kommer ifrån
av Rotten
greeeken skrev:
Tim skrev:Låter som att det är DDM som problemet sitter i, tror att det skall gå att ta ett begagnat men ja du måste ladda om det för ca 400kr! :)
Nej du behöver inte ladda om nått alls OM det är samma årsmodell den kommer ifrån
Kung!
Får se om jag drar iväg och fixar en begagnad i helgen om det är någon som har öppet.
Men hur som helst ska jag behålla den gamla och se om det är något man kan reparera.
Om det går så ska jag lägga upp hur jag gjorde så kanske man kan spara en slant åt någon annan.
Jag har inte sett någon annan skriva att det har blinkat i DDM som det gör för mig men det kanske man inte har tänkt på.

Det bästa hade varit om någon annan gjort detta innan mig och kanske vet vilken komponent som brukar ge sig.
Användarvisningsbild
av greeeken
Rotten skrev:
greeeken skrev:
Kung!
Får se om jag drar iväg och fixar en begagnad i helgen om det är någon som har öppet.
Men hur som helst ska jag behålla den gamla och se om det är något man kan reparera.
Om det går så ska jag lägga upp hur jag gjorde så kanske man kan spara en slant åt någon annan.
Jag har inte sett någon annan skriva att det har blinkat i DDM som det gör för mig men det kanske man inte har tänkt på.

Det bästa hade varit om någon annan gjort detta innan mig och kanske vet vilken komponent som brukar ge sig.

Skulle läsa ut felkoder först tycker jag. Då får du veta vad som är fel.
av Rotten
greeeken skrev: Skulle läsa ut felkoder först tycker jag. Då får du veta vad som är fel.
Okay, va iväg på den lokala skroten men dom hade ingen.
Ja, det kan ju iofs vara en idé.
Nyfiken fråga.. Hur mycket kan man egentligen se när man läser ut felkoder?
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]