Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SELOG
Jag undrar om någon kan tala om varför det ibland är svårt att få in 1:an och backen ibland, specielllt om det är kallt ute. Tacksam om någon kan hjälpa mig! Tack på förhand
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Vanligt fel sitter små plast ringar på växel spaken under bilen dom byts lätt och kostar inte många kronor!!
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Hur gick det för dig SELOG fick du ordning på bilen?? Mvh Andreas
av Danne
Jag har också detta problem på min bil. Speciellt ettan kan vara svår att få i ibland. Men hur kan det vara lätt att komma åt växelspaken på undersidan av bilen?
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Skrev fel inte växelspaken utan växel spaks armen som sitter under bilen!! Du måste ju självklart hissa upp bilen men när det väl är gjort går det på 10-15 min!!
av Danne
VOLVO$MAN skrev:Skrev fel inte växelspaken utan växel spaks armen som sitter under bilen!! Du måste ju självklart hissa upp bilen men när det väl är gjort går det på 10-15 min!!
Hoppsan, då blev det genast mer intressant. Får bara se var fasen jag kan hyra in mig för att hissa upp den... :???:
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Den går framifrån och bak kostar inte mycket så ta både fram och bak så slipper du göra om jobbet!!
av azzo
Hur gick det för er? ska lämna in min bil på tisdag för detta problem. Det skulle kosta ca. 500 kr
av Danne
Jag löste mitt med lite klassiskt "percussion maintenance". Plockade bort damasken på växelspaken, och där under såg jag att det fanns en form av böjd metallspärr...eller hur man nu ska förklara det...som förhindrar växelspaken att gå hela vägen till backens läge. Det är där man lyfter på knoppen, för att komma över den spärren och få i backen.

Vad jag gjorde var att jag lossade de två bultarna som håller spärren, och hamrade lite på den för att böja den utåt litegrann. Behövdes inte många millimetrar för att lösa problemet. Nu får jag i både ettan och backen utan några som helst problem.
av azzo
Någon som vet vad det kan kosta att bytt växel låds oljan?

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]

Trasig Renault Scenic

Dags för en middags tupplur efter maten. Seda[…]

Var sitter den på en turbo?

Det här var ju kul! https://i.imgur.com/33[…]