- tor 11 okt 2012, 08:03
#689253
Tjena!
Jag har nyligen bytt bromsslangar fram (har naturligtvis luftat systemet efter konstens alla regler).
Igår när jag åkte från jobbet upptäckte jag att när jag kör i rondell i hyfsad fart börjar varningslampan för "bromskrets ur funktion" lysa.
När svängen avtar så släcks lampan direkt. Bromspedalen känns som den ska, så det verkar inte vara något tydligt läckage iaf.
Min första tanke är att, eftersom det försvinner när man avbryter svängen, lär det vara låg nivå, som när vätskan i behållaren trycks åt sidan hamnar under lägsta nivån och lampar börjar lysa... MEN
Jag har även kollat bromsvätskan, den är emellan de två strecken, närmare det översta strecket... (vilket enligt min tolkning är max-nivån)...
En annan tanke är att "bälgen" som sitter i locket på behållaren, ska sitta på något annat sätt än som jag satte den... (den lossnade när jag tog loss locket när jag skulle fylla på vätskan efter luftningen) Och jag tycker jag satte tillbaks den på det mest logiska sättet...la den i locket och skruvade på det...
Har någon några förslag vad som kan orsaka att varningslampan lyser vid skarpa kurvor i "hög" hastighet?
/Niklas
Jag har nyligen bytt bromsslangar fram (har naturligtvis luftat systemet efter konstens alla regler).
Igår när jag åkte från jobbet upptäckte jag att när jag kör i rondell i hyfsad fart börjar varningslampan för "bromskrets ur funktion" lysa.
När svängen avtar så släcks lampan direkt. Bromspedalen känns som den ska, så det verkar inte vara något tydligt läckage iaf.
Min första tanke är att, eftersom det försvinner när man avbryter svängen, lär det vara låg nivå, som när vätskan i behållaren trycks åt sidan hamnar under lägsta nivån och lampar börjar lysa... MEN
Jag har även kollat bromsvätskan, den är emellan de två strecken, närmare det översta strecket... (vilket enligt min tolkning är max-nivån)...
En annan tanke är att "bälgen" som sitter i locket på behållaren, ska sitta på något annat sätt än som jag satte den... (den lossnade när jag tog loss locket när jag skulle fylla på vätskan efter luftningen) Och jag tycker jag satte tillbaks den på det mest logiska sättet...la den i locket och skruvade på det...
Har någon några förslag vad som kan orsaka att varningslampan lyser vid skarpa kurvor i "hög" hastighet?
/Niklas