Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bosse69
Hej där, nybliven medlem :)

Har en fråga ang. en V70n, 2.4T 2003 modell.

Mina torkare på strålkastarna lever ibland sitt eget liv, kan gå och stanna lite hur som helst men mest om jag använder spolfunktionen, då är det särskilt den vänstra som kan stanna lite varstans, ibland mitt på strålkastaren, ibland in mot grillen till osv. Stänger man av bilen och startar igen KAN den ibland gå till ändläge men inte alltid.
Jag har forsökt grotta lite i detta utan särskild suksess, en bekant som hållit på med bilar i över 45 år trodde det kunde vara så att dom sitter kopplade via ett relä, och att det var där felet uppsto, nu har jag letat som en dåre i böcker, googlat osv men inte hittat nått användbart, har även FORSÖKT läsa elskema men bil elektronik är inte min stärka sida, så nu ställer jag frågan här, är det någon som känner till detta, sitter dom kopplade med eget relä och VAR i bilen sitter det isåfall?
av BM
Hej och välkommen till forumet.
Jag tror att det är motorerna till torkarna som börjar ge upp tyvärr. Dom sitter ganska så utlämnade för vatten och salt på vintern. Det tipset fick iaf jag när jag frågade om samma sak på forumet när jag hade problem. Jag råkade ut för samma sak för cirka ett år sedan på min V70 -01. Jag ledsnade på att torkarna stod snett hela tiden så jag moterade bort båda motorerna med torkararmar. Jag funderade dock ett tag på att köpa nya motorer men när jag kollade på Volvo vad det skulle kosta så lät jag bli. De var nämligen svindyra.
OBS. Tänk bara på att du måste ha fungerande rengörning om du har zenon-strålkastare.

/BM
av Bosse69
Kan det verkligen vara så altså? Vad fick du fram för pris på motorerna och finns dom i såfall att köpa någon annanstans en Volvo? Har inte zenon så jag var och funderade på om jag helt enkelt skulle byta till klarglas från 06 istället samt montera högtrycksspolningen istället, strålkastarna har jag men saknar resten.
Användarvisningsbild
av Vojje
Motorerna funkar säkert superbra, men axlar och annat länkage mellan motor och torkare är som angetts utsatt för väder, vind och saltbilen. Plocka ner, rengör, smörj och återmontera.
Användarvisningsbild
av TB
Lånar tråden.
Har en V70 -03 där säkringen för strålkastartorkarna går titt som tätt.
Jag har förgäves försökt komma åt motorerna, är det någon som kan beskriva hur / vad som skall demonteras.
Behöver jag plocka av fronten, strålkastarna eller hur gör man?
/TB
Användarvisningsbild
av Perc
Lykttorkarna sitter fast på strålkastarhusens undersida och det betyder att fronten ska bort.

I respektive hjulhus finns en torxskruv. Skruva ut den, men inte helt ut. Sen trycker du in den tillbaks, då lossar fästet på baksidan. Sen tar du en slö morakniv eller motsvarande petverktyg och lossar plastlisterna på kofångaren. Du hittar en bult under vardera list. Sist måste du ta loss plastclipsen som håller fast fronten i huvlåsbalken också. Glöm inte heller sladdarna till dimljusen.

Sen ska det bara vara att plocka av fronten.

Det kan vara bra att vara två när man ska styra in den vigulösa plastfronten rätt vid återmonteringen.

Bild
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag vill ju inte vara gnällig. Särskilt inte när du har givit frågeställaren ett så kompetent svar.
Men vad f-n är vigulös? :wink:
av S.t.r.a.n.D
Ett litet tillägg till Percs beskrivning. Efter att du har skruvat ut torxen i hjulhusen och sedan tryckt in skruven så kan man behöva bra loss sidorna också, släpper de inte skruva ur torxen lite mer, tryck in den och försök dra ut sidorna på fronten igen. Hoppas du förstår vad jag menar.. :)
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Jag vill ju inte vara gnällig. Särskilt inte när du har givit frågeställaren ett så kompetent svar.
Men vad f-n är vigulös? :wink:
:lol: Sorry, tänkte inte på att det var en finlandism. Ordet existerar inte ens enligt Google.

Vigulös är, tja, "vinglig" eller "svajjig" typ. Plastfronten är så "vigulös" så det inte räcker med två händer för att styra in den rätt på bilen igen efter man haft loss den.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det