Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bodhii
Hej!

Mystigt problem! Bytte stödlager igår då det andra var slut och väsnades! märkte upp kardan och fick tillbaka splines rätt lagret sitter som det ska i lagerhållaren och snurrar lätt, båda dammskydden är på plats och rätt monterade. Kardan sitter rätt monterad gentemot växellådan.

Nu har det blivit vibrationer mellan 60-80, precis som jag hade innan dock är de kraftigare än tidigare. Kan det möjligtvis vara så att lagret är bytt av tidigare ägare och att denne har monterat ihop kardan fel efter bytet? Går det att montera splines fel?
Hur noga är det egentligen att få splines helt rätt då jag inte har ett knutkors framför stödlagret? Går det att få ihop kardan fel? Läste i nån tråd från arkivet att någon hade haft sin bil på verkstad och att dennes kardan bara gick att få tillbaka i ett läge.
Eller är det så att vibrationerna som uppstår nu kommer någonannanstans ifrån? Kanske lagret i baxaxel?
Kom med ideer så jag får lite att prova! ??:-/ :shock:
Kan tillägga att inget av knutkorsen är glappt!
av tuxedo
"Kan tillägga att inget av knutkorsen är glappt!"

Men något av knutkorsen kanske kärvar.
Har själv varit med om detta.

Kolla även så det inte är en massa tjock underredsmassa som sitter på kardanaxeln och ger obalans.

//tuxedo
Har råkat ut för samma problem. Bytte stödlager och kärvande knutkors och fick vibrationer. Det slutatde med att jag lämnade kardan för balansering och då blev det OK. Kostar tyvärr en hel del.
Kardan måste vara monterad på rätt splines. Det sitter ju balanseringsvikter på de båda halvorna och om man flyttar till ett annat läge på splinesen så får man obalans. Det brukar finnas märkning på rätt läge. Kolla/tvätta av smuts på kardanhalvorna vid splinesen där brukar det finnas märkning (gul färg eller pilar)
Jag fick tyvärr ändå obalans. Det är tydligen lätt att lagret inte hämnar exakt rätt utan kan sitta någon tiondel snett och då vobblar axeln. Det finns även lite spel mellan låsringarna vid knutkorsen. Om axel från början "låg på gränsen" vid balanseringen så räcker det tydligen för att ställa till problem.
I mitt fall kunde man se att det även rostat bort lite material på kanterna på balanseringsplåtarna. Se även till att du inte har underredsmassa på ena sidan på kardan.
av bodhii
Plockade isär kardan igen idag och kollade en gång till så att allt satt rätt, kollade även så att lagret satt rätt i hållaren, trycker jag ner lagret hela vägen i lagerhållaren så går det riktigt tungt när jag snurrar kardan. Ska det verkligen göra det? jag tryckte tillbaka det någon millimeter så det snurrade lätt och återmonterade sedan. Har ingen underredsmassa på kardan, den är i stort sett i nyskick om man tittar på den. Jag såg även till att lagret sattes rakt i färdrikriktning gentemot plåtens frästa hål som man fäster lagerhållaren i.

Problemet kvarstår......

Blir sur nu. :-O) :-(O) :evil:

The value regards the current oil level. The signa[…]

B230fk saknar kraft

Brorsan sa att det var en nuke btr men det är[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Ingen aning. Men bor du i närheten av mig, St[…]

Injektorer

Återmontera på samma ställe som d[…]