Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sadman
~Kalle~ skrev:Nu är annonsen borta på S80 2.0F, redan såld?
Jag skulle hämta den på fredag men ringde förrigår och avbeställde :)
av sadman
Rådlös skrev:I teorin är den piggare. En etanolmotor (E85) har bättre drag på lägre varv. Kanske bara "småsiffror" men det är uppmätt i tester att den har bättre bottendrag.
Nu pratar vi Volvo, men SAAB, som inte finns längre hade ju sina BioPower. Där hade en modell, tror den hette 9-5 (?) 185 hkr när man körde på bensin. Tankade man E85 så fick motorn utan någon åtgärd eller ändrad inställning på något sätt 220 hkr. Det var i och för sig en turbomotor, men det går, om man vill, att optimera en motor för E85. Och det torde vara så som SAAB gjorde. Volvo valde att "ligga lågt" i det avseendet.
Vi spånar vidare på ämnet. Om man vill konvertera en bensinbil och registrera om den till "alternativbränsle" som det heter i byråkratin, så får motorstyrkan inte öka med mer än 5 hkr mot ursprungsmotorn. (Man måste visa upp ett bromsprov vid regbesiktningen) Detta visar ju ändå att möjligheten finns att lätt öka motorstyrkan vid en sådan konvertering. Vill man läsa mer om detta så är väl närmast en titt på BSR's hemsida. Dom gör sådana konverteringar och är certifierade för det.
Sedan finns det ju "hem- eller garagekonverteringar" för E85. Dom är inte bundna av några lagar eller förordningar så där har ingen myndighet med det att göra så länge avgasutsläppen håller sig inom givna gränser. Vill man veta mer om sådan konvertering så är det http://www.etanol.nu som gäller.
Nu när jag vet att 2,0F är så slö och vet att de andra motorerna med 2,5FT ligger på minst 25k dyrare funderar man seriöst på en saab ;) Men kan inte släppa denna satans S80 eller V70 för tycker de är så sjukt feta :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Rådlös skrev:Sadman: Jag tror att vi måste bena upp det här med "slö" motor eller inte med 2.0F. Att den ligger på 100 km/tim vid 3000 varv beror ju inte på att den är direkt slö. Det beror nog mer på hur den är växlad.
Att den är växlad så är ju för att motorn är "slö". Den behöver det varvet i dom hastigheterna.

/Martin
av Rådlös
Jo, det är sant att den är bland dom "sämsta i klassen". Men om man ser sig lite omkring, andra bilar, inte bara etanolbilar så är 2.0F förmodligen en medelmåtta?
Man kan gå in på den här sidan: http://www.miljofordon.se/fordon?fuel=3 ... B6k+fordon
Här finns alla etanolfordon redovisade som säljs fabriksnya i landet. V70 2.0F säljs inte längre, men Ford Galaxy, som har vad jag tror (?) motsvarande motor, 146 hkr och 185 Nm i vrid. Det är ett jättejobb att gå igenom hela listan och det ligger inte för mig. Men för den som vill finns möjligheten att hitta värsta etanolbilen, där man alltid kan köra fortast och dra den tyngsta husvagnen.
Man kan jämföra på sidan, men bara 4 bilar åt gången.
av perhall
2,5FT är enormt mycket kvickare under alla omständigheter och är skyhögt mycket högre växlad. Möjligen har den lite sämre gasrespons men skillnaden i utväxling är ca 34 km/1000r/m mot 59km/1000r/m på högsta växeln. Tack vare denna enorma skillnad hänger 2,0F med hyfsat, den är dessutom märkbart piggare i den lättare S80 än i V70. Jag skulle tro att 2,0F är jämnsnabb med 2,5FT vid acc på högsta växeln pga skillnaden i utväxling (3000 i 100 mot 1700). En 2,0F har väl lägre skatt och är billigare att serva vilket gör den mer ekonomisk om man kör lite, även om den inte drar så mycket mindre. På landsväg är den nog inte snålare alls, däremot i stan och vid hård körning./PH
av sadman
perhall skrev:2,5FT är enormt mycket kvickare under alla omständigheter och är skyhögt mycket högre växlad. Möjligen har den lite sämre gasrespons men skillnaden i utväxling är ca 34 km/1000r/m mot 59km/1000r/m på högsta växeln. Tack vare denna enorma skillnad hänger 2,0F med hyfsat, den är dessutom märkbart piggare i den lättare S80 än i V70. Jag skulle tro att 2,0F är jämnsnabb med 2,5FT vid acc på högsta växeln pga skillnaden i utväxling (3000 i 100 mot 1700). En 2,0F har väl lägre skatt och är billigare att serva vilket gör den mer ekonomisk om man kör lite, även om den inte drar så mycket mindre. På landsväg är den nog inte snålare alls, däremot i stan och vid hård körning./PH
Acc på högsta växeln är nog inte samma har jag faktiskt sett. Jag fick även höra från säljaren själv att motorn var slö så då blev jag säker på att inte köpa den :)
av Mwi
perhall skrev:På landsväg är den nog inte snålare alls, däremot i stan och vid hård körning./PH
Hårdkörning med 2,0F är inte det ½gas med 2,5FT ?:-/ och ännu mindre med T6.
av perhall
Mwi skrev:
perhall skrev:På landsväg är den nog inte snålare alls, däremot i stan och vid hård körning./PH
Hårdkörning med 2,0F är inte det ½gas med 2,5FT ?:-/ och ännu mindre med T6.
Jo, men 2,5T/FT är extremt törstig när man kör hårt, jag har haft en så jag vet... 1,5l/mil vid hård motorvägskörning och 2,3 vid hård stadskörning (båda med bensin) har jag aldrig lyckats med tidigare, samtidigt gick den på 0,7 när man körde lugnt... har testat med 2k0F och inte kommit upp i mer än 1,4-1,5 l/mil.../PH
av Mwi
perhall skrev:... 1,5l/mil vid hård motorvägskörning och 2,3 vid hård stadskörning (båda med bensin) PH
Imponerad :-)-) det har jag ännu inte lyckats med på E85.
av perhall
Mwi skrev:
perhall skrev:... 1,5l/mil vid hård motorvägskörning och 2,3 vid hård stadskörning (båda med bensin) PH
Imponerad :-)-) det har jag ännu inte lyckats med på E85.
Hör av dig om du är i Sthlm eller Gbg så ska jag bjuda på en åktur:)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid