Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ante2
Soleus skrev:Volvobil i Göteborg skall under en månad fram till den 29/10 köra ett erbjudande för Volvoanställda där man kan hyra V40 i ett dygn för 349 kr.

Var ledig idag och kl 07.30 imorse fick jag nycklarna till bilen, en Biarritz Blå V40 D2 Momentum med kombiinstrument, High Performance 7", utfällbart armstöd mittkonsol och 16 tums fälgar.

Hann inte med att köra så långt som jag hade planerat men fick kört ca 25 mil ändå.
Det räckte för att få en någorlunda uppfattning om funktioner, komfort, förbrukning och prestanda.

Körde största delen på vägar med hastighet 90 och lägre, enbart lite motorvägar i början och slutet.
Lyckades får ned förbrukningen till 3.9 L/100km enligt färddatorn(färdstatistik), om den nu är att lita på. Kunde kanske fått ned förbrukningen ännu mer om jag totalfokuserat på "fis-körningen" :)

I övrigt saknade jag Driver-support paketet lite och en större motor, typ D3 som jag kört en kortare sträcka tidigare samt större fälgar.
Det utfällbara armstödet i mittkonsollen kan varmt rekommenderas till de som kör manuell låda, mycket skönare ergonomi, om man bryr sej om sådant...

Kommer bli jobbigt att lämna tillbaka nycklarna imorgon, men skönt att ha fått kört lite då jag får vänta hela 3 mån innan jag kan byta nuvarande leasingbil plus leveranstid.

Jag förstår att det var jobbigt att lämna tillbaka nycklarna för det är en helt underbar bil. Jag älskar den!!!
Förstår också att du vill ha lite större motor. Jag tog en D3a och det ångrar jag inte en sekund.
Bränsleförbrukningen efter ca:120mil ligger på 0,55-0,59.

Så, blir det ny leasingbil om 3mån nu eller??
av Soleus
Ante2 skrev:
Soleus skrev:Volvobil i Göteborg skall under en månad fram till den 29/10 köra ett erbjudande för Volvoanställda där man kan hyra V40 i ett dygn för 349 kr.

Var ledig idag och kl 07.30 imorse fick jag nycklarna till bilen, en Biarritz Blå V40 D2 Momentum med kombiinstrument, High Performance 7", utfällbart armstöd mittkonsol och 16 tums fälgar.

Hann inte med att köra så långt som jag hade planerat men fick kört ca 25 mil ändå.
Det räckte för att få en någorlunda uppfattning om funktioner, komfort, förbrukning och prestanda.

Körde största delen på vägar med hastighet 90 och lägre, enbart lite motorvägar i början och slutet.
Lyckades får ned förbrukningen till 3.9 L/100km enligt färddatorn(färdstatistik), om den nu är att lita på. Kunde kanske fått ned förbrukningen ännu mer om jag totalfokuserat på "fis-körningen" :)

I övrigt saknade jag Driver-support paketet lite och en större motor, typ D3 som jag kört en kortare sträcka tidigare samt större fälgar.
Det utfällbara armstödet i mittkonsollen kan varmt rekommenderas till de som kör manuell låda, mycket skönare ergonomi, om man bryr sej om sådant...

Kommer bli jobbigt att lämna tillbaka nycklarna imorgon, men skönt att ha fått kört lite då jag får vänta hela 3 mån innan jag kan byta nuvarande leasingbil plus leveranstid.

Jag förstår att det var jobbigt att lämna tillbaka nycklarna för det är en helt underbar bil. Jag älskar den!!!
Förstår också att du vill ha lite större motor. Jag tog en D3a och det ångrar jag inte en sekund.
Bränsleförbrukningen efter ca:120mil ligger på 0,55-0,59.

Så, blir det ny leasingbil om 3mån nu eller??
I mitten på december kan jag skicka in beställningen, sen är det vänta som gäller.

Har provat D4 Aut också och tyckte inget illa om den, brutalt kraftpaket.
D3 räcker långt, lite sävligare kraftleverans kanske, skillnaden per månad blir också några hundralappar högre.

Trycker man sen över spaken i sportläge så har jag mer kraft än vad jag någonsin behöver.

Kör en C30 Drive idag :)

Bra med lite info om D3 förbrukningen, verkar inte bli så farligt jämfört med idag, sen betalar ju företaget den där hemska trängselskatten som kommer nästa år till Gbg.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Dags igen då. Är det bara jag som tankar min D2:a? :wink:

Totalt har jag nu kört 295,89 mil och det har gått åt 163,87l diesel => 0,55l/mil blandad körning (viss stadskörning men mestadels landsväg och motorväg, ca 50/50). Enligt färdstatistiken 0,49l/mil.
Användarvisningsbild
av ornet
Kört 310mil
Färddatorn ger 0,44l/mil och faktisk förbrukning 0,49l/mil
Kan det vara så att färddatorn ger ett snitt på de " senaste"10milen?? Eller nått sånt?
Det är ju en stor skillnad mellan de olika snittförbrukningarna!
Användarvisningsbild
av Avuriel
Mawa71 skrev:Dags igen då. Är det bara jag som tankar min D2:a? :wink:

Totalt har jag nu kört 295,89 mil och det har gått åt 163,87l diesel => 0,55l/mil blandad körning (viss stadskörning men mestadels landsväg och motorväg, ca 50/50). Enligt färdstatistiken 0,49l/mil.
Jag har Kört ca 275 mil, bara tankat tre gånger. haha
Jag får återkomma med siffror vid nästa tankning.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:

:roll:
av JensR
Mawa71 skrev:
Avuriel skrev:

:roll:
Haha? Tanken rymmer 52 liter, 52*3 = 156 liter på 275 mil = 0,56
Användarvisningsbild
av Avuriel
JensR skrev: Haha? Tanken rymmer 52 liter, 52*3 = 156 liter på 275 mil = 0,56
Jag har inte kört slut på den tredje tankningen än... så din uträkning kan vara något hög. Men i vilket fall så har jag noterat mätarstälnningen så jag kan göra en exakt uträkning när jag tankar nästa gång.

PS! Jag kör aldrig slut på en tank innan jag tankar, har faktiskt legat på 40-41 liter under alla de tillfällen då jag tankat.
Så återigen kan du ju inte göra en bra uträkning om du inte har alla fakta.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Tankade idag.
Min mätarställning vid förra tankningen var 2385, idag 3095, fick i den 37,03 liter.

37,03/710= 0,0521

Lite besviken att jag inte hamnade under 0,5
Min körstil beskrivs bäst som Bestämd med en ekonomisk baktanke.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 29

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60