Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvomarre
Hejsan. Nån som har en bra idé på vad det kan vara för fel på min pappas bil? Han har en Volvo 745:a 88. Den är orkeslös och rycker hela tiden. Trampar man gasen i bott händer det knappt nåt men gasar man lätt så går den upp lite bättre i hastighet, men det tar lite tid. Omkörningar är inte att tänka på ens. Tackar för dom svar man kan få :) lite dålig på att förklara :???:
av Rådlös
Har du en diagnosbox på bilen? Vad säger den i så fall?
Har ni, du och din far, möjlighet att kolla luftmassemätaren?

Det finns flera trådar här på forumet om hur man läser av diagnosboxen.
av Rådlös
Jag vågar inte säga var den sitter i en 740, men här är en bild som visar en 240. Det är den dosan som syns där, en svart plastdosa, kanske 7 x 7 x 7 cm. Men bilden visar hur den ser ut i alla fall, så ni vet vad ni skall leta efter. Man öppnar locket och sätter i den sladdstumpen som syns där i en kontakt efter ett visst schema, finns beskrivet här på forumet. Då får man fram blinkkoder som man sedan läser ut i en tabell. Finns också här på forumet. Och som bilden visar, i 240 sitter den bakom det vänstra fjäderbenstornet. Kanske liknande i 740?

Bild

Nu är det dessvärre inte alla bilar av årsmodell -88 som har denna diagnosbox. Den kom samtidigt som katalysator blev ett krav i halvårsskiftet 1988. Så om bilen är tidig eller sen är avgörande. Det är bara dom sena som har den här boxen. Dom kallas ibland -88 a (tidiga) eller -88 b (sena).

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]