Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:Kan det vara ngt med ditt körsätt som ingenjörerna på Volvo inte räknat med :???:
Hade jag vetat det så hade jag varit glad. var när jag körde i stadstrafik och gasade på lite när jag hade kommit ur en rondell det small till som satan, framhjulen spann loss och den rasslade ille under bilen baktill. Så imon ska jag lyfta bilen och snurra hjulen för hand och sen blir det att lämna in den... Orkar inte skruva med skiten.
Jespersen skrev:Inte roligt :/ lite mycket vrid med RICA kanske?
Näe, det var inte det jag behövde just nu känner jag. Det kan ha varit så, men diffen har varit lite lustig en tid så nu kom raset.
Lyfte upp bilen på lyften inne på jobbet idag och gjorde en uteslutningsmetod. Snurrade på kardanen och då snurradeframhjulen, då kunde jag konstatera att framhjulen snurrade med andra ord var hylsan och vinkelväxlen ok. Snurrade på bakhjulet och då stod det andra hjulet still, började då misstänka att diffen var rasad. Startade bilen och la i 1:an då snurrade hjulen bak... La i 3:an, då rasslade det till så in i helvete och bakhjulen stod still. Med andra ord är det kuggras i diffen bak.

Volvo ville ha 24000:- för en utbytes diff plus arbete. Fick iaf ut artikelnr av volvo, kollade på bildelsbasen och där kostar en beg diff runt 11000:-.

Så på måndag ska jag prata med volvo igen och ringa runt till skrotarna.
basberoende skrev:Small till som själve fan när jag tryckte på som vanligt ut ur en rondell och framhjulen spann loss.
Kör du på det sättet "vanligtvis" så vet jag inte om du får skylla dig själv lite... Eller?
StringerBell skrev:
basberoende skrev:Small till som själve fan när jag tryckte på som vanligt ut ur en rondell och framhjulen spann loss.
Kör du på det sättet "vanligtvis" så vet jag inte om du får skylla dig själv lite... Eller?

låg i en kö när jag körde (vanliga 16:00 trafiken) och menade att det small till och sedan spann framhjulen loss. Visst att den är pigg och så, men kör inte som en idiot med den när jag vet vad det kostar att laga!
basberoende skrev:
StringerBell skrev:

låg i en kö när jag körde (vanliga 16:00 trafiken) och menade att det small till och sedan spann framhjulen loss. Visst att den är pigg och så, men kör inte som en idiot med den när jag vet vad det kostar att laga!
Låter tyvärr som du fått ett riktigt fullblods-måndagsex :( om diffen gav upp för det lilla, hur skulle den då betett sig om du tex drog upp en båt på 750kg ur vattnet på trailer? Sånt ska ju
klaras som vardagsmat.... Därför låter det märkligt att den inte klarade att köra ur en rondell
mhunter skrev:
basberoende skrev:[quote="StringerBell

Låter tyvärr som du fått ett riktigt fullblods-måndagsex :( om diffen gav upp för det lilla, hur skulle den då betett sig om du tex drog upp en båt på 750kg ur vattnet på trailer? Sånt ska ju
klaras som vardagsmat.... Därför låter det märkligt att den inte klarade att köra ur en rondell

Misstänker detta med. Den har varit lite lustig ett ganska bra tag, när man har svängt fullt har det känts som att bakaxeln har varit diffad och framvagnen har typ hoppat framåt och det har tuggat lite både fram och bak.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]