Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Tim skrev:Elmotorn till bromsservon som du hör, fullt normalt!
Vilken elmotor? Bilen har väl ett vanligt vacuumservo där vacuumet kommer från insuget (bensin) eller en särskild pump (diesel)
av Tim
Vojje skrev:
Vilken elmotor? Bilen har väl ett vanligt vacuumservo där vacuumet kommer från insuget (bensin) eller en särskild pump (diesel)
Självklart så kommer även vacumet från insuget! På dieseln har det väl sedan länge funnits en elektrisk pump till hjälp då den inte skapar lika mycket vacum som en bensinare gör, men även på bensinarna har det tillkommit elektrisk pump på senare år för att du skall ha bra broms även fast motorn är avstängd utifall motorn av någon anledning skulle stanna. Be någon bromsa öppna huven och lokalisera ljudet. :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Vacuumpumpen på en diesel är nog inte mer elektrisk än vattenpumpen.
I vart fall inte traditionellt. Möjligt att utvecklingen gått "framåt" bakom ryggen på mig, men finns denna elpump installerad i bilar från 2007?
av mikael_81
Vojje skrev:
Pratade med tekniker från två olika volvoverkstäder och båda sa att det surrande motorljudet är vacuumpumpen som bygger upp tryck, detta är fullt normalt.

Så jag kör vidare med bilen, det borde väl larma om det är något fel?
Tack för hjälpen alla!

mvh Mikael
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]