Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#688734
Bilnörden skrev:Min D4 varvar 2000 i 120km/h och "kanske 3300 i 200km/h.
Alla hastigheter är enligt mätaren
Låter alldeles lagom, eller hur!/PH
Användarvisningsbild
av Camel
#688773
perhall skrev:Men tycker du 2,5FT borde varva ännu mindre än 58 km/h /1000r/m på sexan?
Kanske inte helt nödvändigt. Utväxlingen kanske är tillräckligt hög som den är. Men faktum är att den klarar den nuvarande utväxlingen med råge i farter från 90 och uppåt.
Användarvisningsbild
av Camel
#688780
Bilnörden skrev:Min D4 varvar 2000 i 120km/h och "kanske 3300 i 200km/h.
Alla hastigheter är enligt mätaren
Det blir tyst och komfortabelt med hög utväxling på långkörning. Min 2,5FT manuell har liknande utväxling, varvar ca 2000 rpm i 120 km/h och ca 3400 rpm i 200 km/h. Det är lågt varvtal för att vara en Ottomotor. Om man vill köra fortare måste man peta ned en växel. Toppfarten på 235 km/h nås på näst högsta växeln och då ligger varvtalet på ca 4800 rpm.

I 110 km/h ligger varvtalet på drygt 1800 rpm:
Bild
Användarvisningsbild
av Camel
#688787
I nya numret av AMS skrivs det om bränsleförbrukning för Dodge Charger SRT8 som har automatlåda och en HEMI V8 på 6,4 liter med effekten 477 hk och vridmoment på 637 Nm:
"...en stund på 90-väg gav ett snitt på circa 0,85-0,9 liter per mil. Men toksnål gasfot på 70-väg fick det att krypa ner under 0,7!"
En stor motor med hög utväxling behöver alltså inte dra mycket bränsle i jämn fart. :wink:
Att en Mustang med V6-motor kan klara sig på drygt 0,7 liter per mil under gynnsamma förutsättningar är rimligt i en jämförelse.
av jpennerb
#688813
Camel skrev:3400 rpm i 200 km/h...
Hade du bara haft liiiiiite mer effekt så hade bilen toppat nästan 400km/h vid varvstoppet! :-O) Inte dåligt för en familjekombi...
Användarvisningsbild
av Camel
#688825
jpennerb skrev:/.../mer effekt så hade bilen toppat nästan 400km/h vid varvstoppet!/.../
Mer effekt är alltid roligt. Men 400 km/h i en V70II skulle kräva drygt 1000 hk. :-)-)

Bild
av JohnB
#688835
?
Camel skrev:
jpennerb skrev:/.../mer effekt så hade bilen toppat nästan 400km/h vid varvstoppet!/.../
Mer effekt är alltid roligt. Men 400 km/h i en V70II skulle kräva drygt 1000 hk. :-)-)

Bild
Känns som att det är dags att gräva fram ett gammalt Clarkson citat, "Moore pooower" :D.

/John
av perhall
#688876
V70 och XC70 är ju uttalat osportiga och mer komfortabla och bekväma familjebilar = finns ingen anledning att ha annat än hög utväxling. En Golf GTI med 2,5FT-utväxlingen skulle kanske inte vara helt lyckat.

Att en bil inte orkar en tung husvagn på högsta växeln i alla hastigheter tycker jag närmast är ett sundhetstecken.
PH
av Amli
#690370
Bilnörden skrev:Min D4 varvar 2000 i 120km/h och "kanske 3300 i 200km/h.
Alla hastigheter är enligt mätaren
Den Mercedes E220 CDI automat jag kör för tillfället varvar 1750 rpm vid 120km/h. Då har den iofs en 7-växlad låda men det är just den sjunde växeln som gör skillnaden.
av perhall
#690408
Amli skrev:
Bilnörden skrev:Min D4 varvar 2000 i 120km/h och "kanske 3300 i 200km/h.
Alla hastigheter är enligt mätaren
Den Mercedes E220 CDI automat jag kör för tillfället varvar 1750 rpm vid 120km/h. Då har den iofs en 7-växlad låda men det är just den sjunde växeln som gör skillnaden.
oavsett antal växlar är ju då frågan varför en mycket starkare (och ungefär lika "osportig") XC70 D5 ska varva 2300 i 120.../PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]