Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
jpennerb skrev:Fungerar det här även på blanka rattar? Min ratt ser fortfarande ok ut men på min fars är skinnet "polerat", går det att åtgärda? Tänkte isf testa på hans först för att se resultatet...
Är ratten bara hel så blir det riktigt bra. På farsans A4 så blev det en enorm skillnad. Det är en -10a och har gått 12000 mil.

På morsans ford från 2003 så är skinnet lite slitet på ett ställe och där blev det en lite klibbig yta på det stället. Dock försvann det efter mindre än en vecka.

Är det din 2009 som fortfarande är ok? Testa på den också, man nyser, svettas och hostar en del i bilen så det behövs alltid rengöras.. Man rengör ju toaringen oftare än ratten ;) :P
av jpennerb
mattish skrev:
jpennerb skrev:Fungerar det här även på blanka rattar? Min ratt ser fortfarande ok ut men på min fars är skinnet "polerat", går det att åtgärda? Tänkte isf testa på hans först för att se resultatet...
Är ratten bara hel så blir det riktigt bra. På farsans A4 så blev det en enorm skillnad. Det är en -10a och har gått 12000 mil.

På morsans ford från 2003 så är skinnet lite slitet på ett ställe och där blev det en lite klibbig yta på det stället. Dock försvann det efter mindre än en vecka.

Är det din 2009 som fortfarande är ok? Testa på den också, man nyser, svettas och hostar en del i bilen så det behövs alltid rengöras.. Man rengör ju toaringen oftare än ratten ;) :P
Exakt min som är en MY09 men bara rullat 5500mil är ratten helt ok, men därimot på farsans MY08 och som har rullat 13000mil så är den väldigt "polerad" men i övrigt fint skick utan skador vilket nog är en förutsättning för att få ordning på ratten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gjorde ett litet test ikväll. Körde pingens rengöring på den 9år gamla ratten som sitter i vår S40. Ratten är i skinn, är 9år och har suttit i bilen under 18.000mil. Den var ordentligt blank runt hela. Jag brukar tvätta av den med fönsterputs då och då så den var väl inte jättesmutsig, trodde jag...

Det är ju mörkt ute och upptaget i garaget så bilderna blir ju lite missvisande med blixt men det blev en sjukt stor skillnad. Ursäkta de stora bilderna men man ser ju lättare skillnaden då.

Under fem minuter med medel, svamp och microfibertrasa. Den blev helt matt och ser riktigt bra ut nu, jag är ruskigt impad...

Före:
Bild

Efter:
Bild

/Martin
Ser bra ut. Jag tror jag måste gå loss på svärfars blanka snöre till MY08-ratt (jämfört med R-design ratten 8) ).
Har också köpt på mig medlet och körde en sväng på mitt förarsäte. Jag som trodde mitt säte var ganska rent eftersom jag kört med leathermaster kitet ett par gånger per år. Men svampen blev riktigt skitig så det verkar bra. Sjukt drygt dessutom, 1:200 för läderrengöring.

Någon som hittat andra användningsområden? och hur har ni blandat då?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]