Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zwizz
Tack för alla svar! Fick pris på 850:- för ett 55W kit idag på autoexperten vilket verkar rätt bra! :)

Men tänkte fråga er först vad för xenonkit ni kör med? någon speciell tillverkare?

Mvh
Senast redigerad av 1 Zwizz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
tomsa skrev:
Perc skrev: Sen behöver du knapp på instrumentbrädan också.
Vad ska den knappen göra för nytta?
Det finns ett tvåpoligt uttag vid luftfilterburken, gjort för att ansluta ett par extraljus. Det är avsäkrat på 20A i säkringsboxen under huven. För att det uttaget ska börja fungera måste du montera knappen på instrumentbrädan också.

Jag använder själv det uttaget för att styra reläerna till extraljusen. Skulle jag köra vanligt 55w halogen skulle jag nog ta strömmen direkt ur uttaget, men mina snabbstartande xenon kräver 16A per styck då dom drar igång :) Mitt resonemang var bara att det går att ta styrström till xenon via det, så slipper man klippa och klistra i bilens egna el.
av qwerty
Xenonballasterna ska ha egen matning från batteriets + pol, styrning av relä via vanliga helljuskontakten. Det är ju helljuset han vill bygga om, inte extraljusen så varför blanda in extraljusreläet i bilden ?

Som du pratar får han ju knäppa på knappen under stereon för att sätta på helljuset. Konstigt minst sagt.
av tomsa
Perc skrev:
tomsa skrev:
Perc skrev: Sen behöver du knapp på instrumentbrädan också.
Vad ska den knappen göra för nytta?
Det finns ett tvåpoligt uttag vid luftfilterburken, gjort för att ansluta ett par extraljus. Det är avsäkrat på 20A i säkringsboxen under huven. För att det uttaget ska börja fungera måste du montera knappen på instrumentbrädan också.

Jag använder själv det uttaget för att styra reläerna till extraljusen. Skulle jag köra vanligt 55w halogen skulle jag nog ta strömmen direkt ur uttaget, men mina snabbstartande xenon kräver 16A per styck då dom drar igång :) Mitt resonemang var bara att det går att ta styrström till xenon via det, så slipper man klippa och klistra i bilens egna el.
Kanske fattade fel för jag trodde han skulle ha 100W i originalinsatserna.
Så det känns "bakvänt" att ha en extra knapp som måste ligga i läge on för att helljuset ska funka å det kändes så enkelt att dra ner en matning från säkringsboxen men smaken är olika.
Användarvisningsbild
av Perc
qwerty skrev:Xenonballasterna ska ha egen matning från batteriets + pol, styrning av relä via vanliga helljuskontakten. Det är ju helljuset han vill bygga om, inte extraljusen så varför blanda in extraljusreläet i bilden ?

Som du pratar får han ju knäppa på knappen under stereon för att sätta på helljuset. Konstigt minst sagt.
Han behöver inte knäppa på nån knapp, den får stå i läge ON hela tiden. Men man kan ta styrning ur för ändamålet avsett (extraljus)uttag och helt och hållet slippa klippa och klistra i elen som går till bilens egna helljus.
av Zwizz
Det va ju mest att jag vill slippa extraljus och det är därför jag konverterar helljuset. Tycker det är helt OK nu men vill ha snäppet bättre :)

Men för att va tydlig så behöver jag ha 2st relästyrda strömkablar fram till lyktorna samt jord, sen en diodbrygga för att förhindra backström?

eller har jag missat något då? :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag har för mig att jag läst på detta forum eller det andra volvoforumet att dom tyckte 100 W var jobbigt när man hade hel lyset på. Det reflekterade för mkt på vägskyltar. Annars var det inga problem.
av Zwizz
Otydlig topic men jag hade tänkt mig först 100w halogen men det blir för varmt så då kommer jag sätta i ett 55W xenonkit istället. Motsvarar mer än 100w i styrka men blir inte alls lika varmt :)
Användarvisningsbild
av knussin
greeeken skrev:Jag har för mig att jag läst på detta forum eller det andra volvoforumet att dom tyckte 100 W var jobbigt när man hade hel lyset på. Det reflekterade för mkt på vägskyltar. Annars var det inga problem.
Har 65 w xenon på helljuset och vissa skyltar reflekterar jobbigt mkt. Men det kan jag leva med då det lyser som bara f*n :)

funderar dock att smälla in 1 elr 2 relän ( att man kör med 1 relä per sida) till helljusen .. att man tar styrströmen till reläet och sen tar ström till reläet från batteriet.. men hur stor kabel skall jag använda ?

allså vad för kabelstorlek från + till reläet , jord , och till lampans + ?

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]