Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikael_81
Hej.

Har köpt mej en begagnad v70n 2007:a som jag är väldigt nöjd med.

Idag kom jag åt bromspedalen när bilen stod med nyckeln i läge 2, det surrade till nåt elektriskt ljud i några sekunder, likadant varje gång jag tryckte ner pedalen.
Stängde av strömmen, tryckte ner bromsen och den blev stum. När jag vred över nyckeln till läge 2 surrade det till i några sekunder och pedalen blev som vanligt.

Hörde även detta ljud när jag bromsade flera gånger när jag körde iväg, när jag kört en längre sträcka och bromsat normalt hörs inget.
Bromsarna fungerar normalt, och det finns inga larm/felmeddelanden.

Ska det vara såhär? vad är det? kan inte komma ihåg att jag hört detta på min gamla volvo. (s60-2001)

mvh Mikael
Användarvisningsbild
av Vojje
Spolarna i ABS-enheten. Verkar vara ngt vajsing. Självtestet var det inte. Då ska bilen vara i rörelse.
av mikael_81
dalldall skrev:bromsservot kanske?
Efter att sökt lite hittade jag nån tråd om liknande ljud på olika volvomodeller, v50, s40 mm. Ganska många som hörde detta och antog att det var bromsservomotor eller nåt sånt som hjälpte till att få upp tryck, kan det vara så? Är det normalt att det låter på en v70, hur är era bilar ni som har v70?
Vojje skrev:Spolarna i ABS-enheten. Verkar vara ngt vajsing. Självtestet var det inte. Då ska bilen vara i rörelse.
Vad är detta för spolar? allt verkar fungera normalt med broms/ABS/antisladdsystem.
Användarvisningsbild
av Vojje
Spolarna öppnar och stänger ventilerna till de olika hjulen.
Om ventilerna stängs till ett eller flera hjul blir bromspedalen stum.
Användarvisningsbild
av Vojje
dalldall skrev:märker inget självtest på våran v70.
Inte jag heller. Enligt manualen ska den dock utföra ett.
Enda gången jag hört självtestet var när jag lyckats få en felkod på ABS. Märktes väl och felkoden försvann. som planerat :D
av mikael_81
Vojje skrev:Spolarna öppnar och stänger ventilerna till de olika hjulen.
Om ventilerna stängs till ett eller flera hjul blir bromspedalen stum.
Ok. men min pedal blir inte stum, bara när bilen och all ström är avstängd. Det är ju fullt normalt?? När strömmen slås på surrar det motorliknande ljudet till och pedalen blir mjuk.
Tim skrev:Elmotorn till bromsservon som du hör, fullt normalt!
Är du säker på att det är så? Det låter ju som en motor som går i nån sekund så det verkar stämma. Bilen fungerar ju normalt. Då behöver jag inte vara orolig?
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]