Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nigge
Tjenare,
Har en V40-03a som har gått närmare 15000 mil, kollade med en bilverkstad som räknade upp vad som skulle ingå i den servicen...
Kod: Markera allt
kamren och yttre drivremen . bränslefilter, Rengörning vevhusven, Och ett kupéluftfilter
Är det någon som har några tips om vad detta "bör" kosta, fick svar på över 12 000:- från verkstaden jag har varit i kontakt med, det känns lite blodigt...

Min kunskap är inte skyhög direkt ska jag villigt erkänna men kamremsbyte köper jag absolut, likaså filter, men dessa kan jag byta själv... Men rengöring vevhusventilation, det har jag aldrig hört talats om... hur "väsentligt" är det? går det att skippa detta för att få ner priset lite?

/Niklas
av Nigge
Tjena, jag bor i Järfälla norr om sthlm.

Jag har fått ett prisförslag på omkring 10 000 från mekonomen...
Och jag tänkte i banorna att skippa "onödiga" delar av servicen (jag förstår att det itne finns onödiga delar, men kanske något som inte är livsviktigt)
Användarvisningsbild
av MechaniX
Nigge skrev:Och jag tänkte i banorna att skippa "onödiga" delar av servicen (jag förstår att det itne finns onödiga delar, men kanske något som inte är livsviktigt)
Lämna in för bara kamrem och ev. vattenpumpen (när dom ändå är där och skruvar) och sen göra resten själv.?
Olja och diverse filter kostar inga stora pengar. Vevhusventilationen är lite pyssel med, men går om man tar sig tid..
Användarvisningsbild
av laser2
Fick detta svar då jag frågade Mechanum:
Service 16000mil
Volvo Original Essential
Tillägg:
Bränslefilter
Rengöring vevhusventilation
Kamremsbyte
Totalt med 30% rabatt: 8625:-

Vet inte varför jag fick 30% rabatt men kan bero på att jag frågade via en Volvo-adress...
Användarvisningsbild
av MartinS
Det verkar som mechanum missade hjälpagregatsremmen?

Fråga också vad som ingår i rengöring vevhusvent, en del gör faktiskt rent medans andra bara kollar så det inte är tätt.

/Martin
Användarvisningsbild
av laser2
MartinS skrev:Det verkar som mechanum missade hjälpagregatsremmen?

Fråga också vad som ingår i rengöring vevhusvent, en del gör faktiskt rent medans andra bara kollar så det inte är tätt.

/Martin
Jag frågade CMS-group, Mechanum, Mekonomen och Volvo-bil vad servicen skulle kosta.
CMS skulle ta ca 8800:- för detta, då ingick vanlig service, kamremsbyte, byte bränslefilter & rengöring vevhusventilation.
Mekonomen ville ha 11.200:-, då ville de dessutom byta vattenpumpen. Anledningen till detta enligt dem är att vattenpumpen drivs
av kamremmen och går pumpen ryker även remmen.
Volvobil (för Volvoanställda) vill ha lite drygt 8000:-, då ingick förutom den vanliga servicen, byte av kamrem/hjälpaggregatsrem, och bränslefilter, dessutom rengörning vevhusventilation.

Enligt Volvobils formulering och Mekonomens motiv till vattenpumpsbyte tolkar jag det som att hjälpaggregatsrem = kamrem?

Vet inte om det är någon vits att fråga vad som ingår i "rengöring vehusvent", de lär väl inte erkänna att de eventuellt bara tittar lite?! :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Hjälpagregatsrem är drivremmen för generator, AC kompressor m.m. Det är den remmen du ser. Kamremmen är en annan rem som sitter innanför en kåpa.

Jag har inte bytt vattenpump vid kamremsbyte på varken min nuvarande S40 eller en V70 jag hade tidigare.

/Martin
av Nigge
Stort tack för intresset och alla tips, kul att se att det finns folk som orkar bry sig:-)

Som någon skrev, inlämnande för kamremsbyte / och vattenpump är ett alternativ som känns vettigt, byte av olja, filter osv klarar jag av...
(däremot oljan i automatlådan, vet jag faktiskt inte hur jag kollar då jag inte hittar någon sticka för detta, hade en tråd här tidigare där jag fick som var att vissa V40-modeller helt enkelt saknar sticka för detta...) Så en kontroll/byte av växellådsolja kan kanske vara värt att lämna in det för... eller vad tror ni?

Angående rengöring av vevhusvent... är det någonting som är livsnödvändigt? i samma utsträckning som kamremsbyte?... Jag har nämligen aldrig hört talats om att det skall göras vid service överhuvudtaget...

Och sedan, Mechanum som flera pratar om, vad är detta?:-)

Jag bryr mig inte om fina stämplar i serviceboken osv...utan vill bara kunna åka bilen även framöver utan att riskera att allting rasar pga kamrensbrott:-)...

Tack återigen för all hjälp:)
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter vettigt. Jag servar min S40 själv enligt schema men lämnade in för kamrem och aggregatremsbyte. Kostade mig 4500kr hos auktoriserad volvo verkstad.
Vevhusvent kollade jag så den var okej, har inte plockat ner och rengjort massor.

En automat som gått 16.000mil mår inte dåligt av ny olja om det inte är gjort. Det skulle nog jag lägga pengar på om jag skulle behålla bilen en längre tid.

/Martin

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)