NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Vojje skrev:
MattiasD skrev: Det ska gå utmärkt att köra enbart på E85.
Tycker nog att denna tråden tyder på det motsatta
Det låter som aditivet i bensin fällt ut av någon anledning. Det kan ju vara gamla belägningar från tiden då sulfat INTE var reglerat.
av MattiasD
ThomasT skrev:
MattiasD skrev:Kollar man upp det hela med Volvo är rekommendationen gammal och gäller inte längre. Det härstammar från tiden då sulfater i E85 inte var reglerad. Tyvärr fortsätter media att förvirra på den här punkten och jag har mailat Vi Bilägare om saken:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=85513

Det ska gå utmärkt att köra enbart på E85.

Det där stämmer inte, fråga vilken Volvo verkstad som helst... mängden etanolbilar som kommer in med igensatta spridare har inte minskat sedan bränslet vart reglerat.

Jag har även fått det bekräftat från en vän som jobbar med motorutveckling på AVL, att E85 bränslet saknar de rengörande tillsatserna som bensinen har.

Man behöver dock inte köra flera tankar för att rengöra spridarna, det räcker gott och väl med en tank.

.
Jag vet att Volvoverkstäderna uppmanar till bensin. Men det dementeras av Volvo centralt och då framgår det att rekommendationen är gammal och inte längre relavant. Enligt Volvo. Men om det finns problem, vore det intressant att få veta vad Volvos motorutveckling gör åt saken?
Användarvisningsbild
av ThomasT
MattiasD skrev:
ThomasT skrev:
MattiasD skrev:Kollar man upp det hela med Volvo är rekommendationen gammal och gäller inte längre. Det härstammar från tiden då sulfater i E85 inte var reglerad. Tyvärr fortsätter media att förvirra på den här punkten och jag har mailat Vi Bilägare om saken:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=85513

Det ska gå utmärkt att köra enbart på E85.

Det där stämmer inte, fråga vilken Volvo verkstad som helst... mängden etanolbilar som kommer in med igensatta spridare har inte minskat sedan bränslet vart reglerat.

Jag har även fått det bekräftat från en vän som jobbar med motorutveckling på AVL, att E85 bränslet saknar de rengörande tillsatserna som bensinen har.

Man behöver dock inte köra flera tankar för att rengöra spridarna, det räcker gott och väl med en tank.

.
Jag vet att Volvoverkstäderna uppmanar till bensin. Men det dementeras av Volvo centralt och då framgår det att rekommendationen är gammal och inte längre relavant. Enligt Volvo. Men om det finns problem, vore det intressant att få veta vad Volvos motorutveckling gör åt saken?
Finns väl inget som motoravdelningen kan göra eftersom det är kopplat till bränslet, men kör man med bensin någon gång så tvättar det rent. Enligt min vän så räcker det oftast med 5 minuter med bensin så är spridaren rensad.

.
av MattiasD
ThomasT skrev: Finns väl inget som motoravdelningen kan göra eftersom det är kopplat till bränslet, men kör man med bensin någon gång så tvättar det rent. Enligt min vän så räcker det oftast med 5 minuter med bensin så är spridaren rensad.

.
Standarden för E85 är framtagen tillsammans med biltillverkare, som Volvo. Det Volvo kan göra är att påverka standarden om problemet är bränslerelaterat. Om inte, bör Volvo göra en återkallelse och åtgärda sina bilar så det fungera för det bränsle Volvo själva godkänd.
Användarvisningsbild
av ThomasT
MattiasD skrev:
ThomasT skrev: Finns väl inget som motoravdelningen kan göra eftersom det är kopplat till bränslet, men kör man med bensin någon gång så tvättar det rent. Enligt min vän så räcker det oftast med 5 minuter med bensin så är spridaren rensad.

.
Standarden för E85 är framtagen tillsammans med biltillverkare, som Volvo. Det Volvo kan göra är att påverka standarden om problemet är bränslerelaterat. Om inte, bör Volvo göra en återkallelse och åtgärda sina bilar så det fungera för det bränsle Volvo själva godkänd.
Det kommer inte återkalla något förrän kostnaderna på problemen överstiger kostnaden för att fixa det. Inget fixas av ren välvilja...

.
av Busken
Jag har kört på E85 hela sommaren och märkt att den går lite hackigare efter ett par tankar precis som alla ovan nämner.
Jag har dock efter visst letande hittat en bränsletillsats (jag vet att det inte är rekomenderat av volvo eller bildoktorn :) ) som enl tillverkaren fungerar med etanol.
Har skvättat i varannan eller var tredje tank och bilen går fint igen, kan detta rädda spridarna eller är jag dömd till att byta spridare eller köra på bensin iaf ?.
Har någon annan erfarenhet av detta ?
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag känner Bildoktorn väl (har läst hans bok :wink: ) och kan med visshet säga att han inte alls är negativ till bränsletillsatser som har reningsfunktion.
Men, som han säger, tillsatserna finns redan i vanlig bensin men inte i så koncentrerad mängd.
av MattiasD
Tankar du E85 utan konvertering i din T5?

Intressant med tillsatsen. Om behovet fanns, undrar varför bränslebolagen inte tillsätter liknanden tillsats i E85. Det skulle vara intressant att veta vad produkten innehåller. En medlem på etanol.nu körde in 2-takts olja i tanken när spridarda på Ford Focusen krånglade. Det verkade också gå bra.
Användarvisningsbild
av opA
MattiasD skrev:Tankar du E85 utan konvertering i din T5?
Nu förstår jag inte riktigt frågan men jag tankar E85 iallafall då jag har multifuel/E85-programvara från Autotech :)
E85 = mer hk/Nm :-)-)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]