Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaptenstofil
har en 850 -94, 10 ventilars motor, 140 hk.

bytte kamremmen för ett tag sen (på volvo)

och efter en vecka började motorelektronikslampan lysa, jaja, ingen fara tänkte jag och körde vidare... det var 5 månader sen nu, svårt att klaga hos volvo nu.

men nu besiktigade jag bilen och torskade på lampan.
kollade felkoderna och fick fram 3-1-4, kamaxelgivar signal saknas/felaktig. skitkul.

men bilen går utmärkt, startar bra, fina avgasvärden o.s.v.

och jag kan köra en 3-4 dagar inan det har loggats felkod så att lampan börjar lysa igen.

så jag undrar nu, är det nån kabel som kanske kan kollas för glapp? eller nåt annat? var sitter den här fördomda prylen, som tydligen skall vara dyr oxå, till råga på allt? måste jag plocka ner en massa prylar?

Stofilen....
av Frigge
Kamaxelgivaren sitter på avgaskamaxeln, bredvid Fördelaren. Den sitter med 2 st torx-skruvar o är således inte speciellt svår att byta. Det är inte helt ovanligt att den går sönder då du troligtvis har den gamla modellen med plastlock,den nya är helt i Aluminium. Byt den så är säkert problemet löst sen.
Om dom på Volvo sabbat den när dom bytte kamrem ?? ..... troligtvis INTE då man inte ens är i närheten av denna vid kamremsbyte.
av bromsoket
Frigge skrev:Kamaxelgivaren sitter på avgaskamaxeln, bredvid Fördelaren. Den sitter med 2 st torx-skruvar o är således inte speciellt svår att byta. Det är inte helt ovanligt att den går sönder då du troligtvis har den gamla modellen med plastlock,den nya är helt i Aluminium. Byt den så är säkert problemet löst sen.
Om dom på Volvo sabbat den när dom bytte kamrem ?? ..... troligtvis INTE då man inte ens är i närheten av denna vid kamremsbyte.
jag spinner vidare på denna tråd då jag nyligen bytt kamrem (kompis) nu går bilen lite konstigt på tomgång, jag är helt säker på att kammarna står rätt, under belastning går bilen som förut men som sagt så misständer den lite på tomgång, några ideer om vad det kan vara???
av Frigge
bromsoket skrev:
Frigge skrev:Kamaxelgivaren sitter på avgaskamaxeln, bredvid Fördelaren. Den sitter med 2 st torx-skruvar o är således inte speciellt svår att byta. Det är inte helt ovanligt att den går sönder då du troligtvis har den gamla modellen med plastlock,den nya är helt i Aluminium. Byt den så är säkert problemet löst sen.
jag spinner vidare på denna tråd då jag nyligen bytt kamrem (kompis) nu går bilen lite konstigt på tomgång, jag är helt säker på att kammarna står rätt, under belastning går bilen som förut men som sagt så misständer den lite på tomgång, några ideer om vad det kan vara???
Kan ju bero på mycket men om den inte gjorde det innan kamremsbytet skulle jag nog ändå misstänka att insugskammen inte står riktigt rätt efter bytet. Kolla annars fördelarlocket till att börja med.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]