Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:Härligt att köra bil i USA.. Vill jag också.

Problemet med XC är att de har sänkt utväxlingen OCH framförallt saknar en sån här: Bild

Hade dom haft en sådan så hade det inte varit något problem att starta i backa med båt osv.. :-)-)

Huuua vilken plastorgie, tur att man inte har en sådan vy när man tittar ner mellan sätena. Då slirar jag hellre lite extra i momentomvandlaren ;-)

Så här varvar min XC60, vilket jag tycker känns ganska lagom faktiskt. Men visst, ligger man och långkör i högre hastigheter blir det ju lite onödigt högt varvtal kanske.

Bild

/Martin
av mattish
MartinS skrev:

Huuua vilken plastorgie, tur att man inte har en sådan vy när man tittar ner mellan sätena. Då slirar jag hellre lite extra i momentomvandlaren ;-)

/Martin
Hur man löser själva inkopplingen av lågväxel spelar ingen roll, det går bra med en liten knapp också bara..

Så här sakta ska det gå på tomgång :P
[youtube]sS1cJWQJolQ[/youtube]

Nu är jag offtopic igen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bilnörden skrev:
XC90_Executive skrev:Ni missar en viktig sak!

VEM vill ha en V6a i en Mustang? :wink: American muscle måste ju ha en V8!! :mrgreen:
Ja minst V8 gärna med kompressor :-)-)
Hmmm, men kasta nu inte sten i glashus :D :D :D , V6an är på 305 hk (SAE iofs) och jag tyckte den rörde på sig bra. Visst kan man dömma ut den och säga att 305 hk är på tok för svagt idag men volvo kan ju tex max leverera 305 hk i T6

Fortfarande tycker jag 0.73 är grymt bra under så ofördelaktiga förutsättningar. Jag har inte kört någon T6a med automat men jag antar att det är svårt att ligga på 0.73 om man kör lite köer, motorväg och bergspass som jag gjorde.
Camel skrev: Men de lägre växlarna vill man oftast inte ska vara höga på en XC70 om man nu ska ha den t.ex. till att dra upp båten med.
Va!!!! :shock: Är det verkligen någon som använder sin "Grov-Volvo" till sådant i verkligheten......:wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NickeDiesel skrev:
Camel skrev: Men de lägre växlarna vill man oftast inte ska vara höga på en XC70 om man nu ska ha den t.ex. till att dra upp båten med.
Va!!!! :shock: Är det verkligen någon som använder sin "Grov-Volvo" till sådant i verkligheten......:wink:
För mig räcker det att 1:an är låg nog att dra upp båten. Jag ser ingen anledning att 6:an ska vara toklåg, den använder jag inte när båten ska ur sjön.
av jpennerb
MartinS skrev:Så här varvar min XC60, vilket jag tycker känns ganska lagom faktiskt. Men visst, ligger man och långkör i högre hastigheter blir det ju lite onödigt högt varvtal kanske.

Bild

/Martin
Är det samma låda i T6n och 2.5Ft aut? Känner igen utväxlingen...
av perhall
Samma låda har inte mycket med utväxlingen att göra... men utväxlingen för D5 och T6 är snarlik, dessvärre varvar de inte nämnvärt mindre än min T4. Den ligger på precis 2000 i 100 på mätaren.
D3 och T4 har ok utväxling, tycker jag, D5 och T6 borde ha +15% i utväxling..
PH
av dissonans
Kanske borde T6 ha något högre utväxling, men inte mycket. Som det är nu lägger lådan i fyran i 40, femman i 52 (trots att vissa specar säger 55), samt sexan i 77. Detta innebär att man kan ha femman i när man kör lagligt på 50-vägar och näääästan lagligt på 70-vägar. Det gör också att man vid acceleration 90-110 (som jag skrivit tidigare, norrut ut ur Malmö) så låter lådan sexan ligga kvar när man accelererar. En högre utväxling hade ändrat på dessa förutsättningar. En 15% högre utväxling över hela lådan kanske hade varit bra på de tre högsta växlarna, men hade kostat mycket acceleration/slirande/bränsle på de lägre växlarna.
En lösning hade givetvis varit att ha beroende på motormodell ha olika utväxling _i_ lådan och inte bara olika slutväxlar, men det tror jag faktiskt Volvo är för "billigt/opremium" för.
Jag har inget alls emot utväxlingen på lådan, däremot tycker jag att den är lite väl triggerhappy med att ibland hoppa ner två växlar vid t ex omkörning på motorväg. Det är ett fenomen som jag inte alls känner igen från de automatbilar jag tidigare ägt (9-5 aero, E420). Dock inbillar jag mig att växlingarna är lite mer direkta/låsande i Advanced-läget, men det kanske är just inbillning (jag kör på samma sätt dock, så det är inte jag som påverkar lådan). Sportläget är jag inte så förtjust i, inte heller det manuella läget som jag tycker ger lite väl hårda växlingar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dissonans skrev:KEn 15% högre utväxling över hela lådan kanske hade varit bra på de tre högsta växlarna, men hade kostat mycket acceleration/slirande/bränsle på de lägre växlarna.
En lösning hade givetvis varit att ha beroende på motormodell ha olika utväxling _i_ lådan och inte bara olika slutväxlar, men det tror jag faktiskt Volvo är för "billigt/opremium" för.
Jag är benägen att hålla med där. På D5:an käns det som att man tok-optimerat för EU-cyklen och där kör man ju bara 10sek i 120 km/h av totalt 6 min 40 sek och det är ju därför i pricip skit samma vad bilen drar i 120. Man optimerar utväxlingarna för lägre hastigheter istället.

Därav rusar varvet och förbrukningen om man ligger och nöter motorväg. Allra värst är det på XC modellerna. Visst spelar luftmotståndet en stor del men jag vägrar to att det är hela svaret, det höga motorvarvet är en stor del av totalen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025