NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan. Har märkt att min V50 2,4 -04- läcker olja från drivknuten. Läcker ut från inre damasken på vänster sida. Vad kan lösningen på detta vara? Byte av packbox eller drivknut? Är detta ett stort jobb?

Undrar även var exakt jag fyller på växellådsolja på V50 och hur jag kontrollerar hur mycket som finns kvar? Vill gärna veta hur mycket som finns i eftersom det läcker ut. Tacksam för svar.

Mvh
På vänster sida av växellådan bredvid inre drivknuten sitter det en plugg där man fyller på olja samt kontrollerar nivån.
Nivån är korrekt när det rinner ut olja från påfyllningspluggen. Ska du ändå fylla på olja så rekommenderar jag att byta oljan i samma veva. OBS!!!! Lossa påfyllningspluggen först, gör man inte det och tappar ur oljan först och sen inte lyckas lossa den när man väl ska fylla på ny olja.... ja ni kan ju förstå att det blir jobbigt då.
Påfyllningspluggen sitter väldigt trångt till fick slakta en 24mm hylsa för att ens komma åt å lossa den :-o dock var detta en M66låda mycket möjligt att det är mer plats på en M56låda

Sen är det även viktigt att välja växelådsolja av rätt klassning, fel klassning äter upp synkringarna i lådan. Jag kommer inte ihåg vilken klassning det ska vara, antingen API GL-5 eller API GL-4 Har för mig att det står i instruktionsboken.

Kolla upp luftförvärmningen också[…]

VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]