Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Knight8806 skrev: Anledningen till att bilen i fråga är billig är just för att den har en etanolmotor. Om du jämför Volvo-bilar på andrahandsmarknaden, så ser du ganska snabbt att etanolbilar kostar betydligt mindre än en jämförbar dieselbil.
Just därför kan den vara ett bra köp då man slipper betala i onödan för ett dieselskrälle
Användarvisningsbild
av Knight8806
Men du skrev tidigare att S80:n var törsting, hur törstig är den egentligen? ( man kan inte lita på volvos egna värden)
En etanolmotor har 30 % högre förbrukning, teoretiskt. S80:n landar på ca. 8,5-9 l blandad körning, men många hävdar ändå att den högre förbrukningen kan kvittas mot ett lägre literpris, vid jämförelse med exempelvis en diesel. Faktum är att du sparar strax under 1 krona per mil med diesel då den kompenserar det höga literpriset med den lägre förbrukningen. Sen tillkommer servicekostnader för diesel som är dyra, men etanolägarna är också oftare hos verkstaden med sina frekventa oljebyten. En dieselbil är också dyrare i inköpspris, samtidigt som du kan sälja den för ett bättre andrahandsvärde jämfört med etanolen (enligt min erfarenhet). Vissa dieselmodeller är även dyrare i skatt, men inte alla förstås.
Just därför kan den vara ett bra köp då man slipper betala i onödan för ett dieselskrälle
Kan vi inte hålla diskussionen på en vuxennivå?
Användarvisningsbild
av Vojje
Att betala mindre för att få möjligheten att använda ett bränsle som ingår i det naturliga kretsloppet jämfört med det motsatta. Ett mycket vuxet beslut, anser jag, i förhållande till ett omotiverat löjligt flockbeteende.
Kassa virvelspjäll, algtillväxt, stigande oljenivå=haveri och igensatta partikelfilter. Vem är intresserad av det?
Därav uttrycket dieselskrälle. Låter illa och ryker svart gör de också.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om vi nu ska börja diskutera miljöfrågor så är etanolen mycket debatterat drivmedel. Man använder bland annat odlingsyor för mat till sockerörsplantage för att just kunna framställa etanol. Man skövlar regnskog för att odla sockerör vilket bidrar till växthuseffekten så att etanolen är ett miljöbränsle kan man ju alltid diskutera. Appropå etanolen som också förstör en bil. Havererade bränslepumpar, spridarproblem, brända ventiler och problem vintertid med kallstarter. Vad man ska köpa för bil beror ju rill stor del på ändamålet. Långa körsträckor är dieseln billigare. Med dagens dieselpris och min genomsnittliga förbrukning på 0,6l/mil och ett dieselpris på 14,2ilJämfört med kompisens V70 2.0F som knappt kommer under litern (landsväg båda mestadels). Dieseln dyrare i inköp och dyrare skatt. Kör man inte så mycket är ju etanolbilen bättre val. Jag tycker den är fruktansvärt slö men jag har bara kört turbobilkar de senaste 10 åren så i den kategorin är jag inte representativ. Hoppas att du hittar den bil du söker och att du blir nöjd.
Användarvisningsbild
av Vojje
Nej, miljöfrågor eller diesel ska inte diskuteras i denna tråden överhuvudtaget.
I vart fall inte förrän TS så önskar.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Nej, miljöfrågor eller diesel ska inte diskuteras i denna tråden överhuvudtaget.
I vart fall inte förrän TS så önskar.
Jag drar vilka paralleller jag vill för att hjälpa TS förstå skillnaden vad gäller förbrukning, även om det innebär att dieseln måste in i resonemangen. Detta utan att det ska påföljas av omogna kommentarer som "dieselskrälle".

Miljöfrågor är också relevant, eftersom etanolbilar omfattas av miljöbilsregler. Det påverkar hur mycket man får betala i skatt, drivmedel, avgifter etc.
Användarvisningsbild
av Vojje
Knight8806 skrev:omogna kommentarer som "dieselskrälle".
Jag förstod nog att jag trampade på en öm tå.
Har man fastnat i dieselträsket , så har man. Försök inte projektera över din besvikelse på mig, eller ngn annan för den delen.
av Droopy
S80in verkar ju vara ett klipp prissmässigt, du får enormt mycket bil för 113k, kan man leva med motorn och är det bara att slå till, förutsatt att bilen är i det skick du önskar.

Ang förbrukn ingen spelar det ju mindre roll om den drar 1l el 1,3l per mil så länge man inte kör flera tusen mil per år.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag förstod nog att jag trampade på en öm tå.
Har man fastnat i dieselträsket , så har man. Försök inte projektera över din besvikelse på mig, eller ngn annan för den delen.
Tycker synd om dig som sitter och skriver strunt för att massera ditt ego. Det är tämligen intressant att se hur du bär dig åt i vardagen när du väljer att älta på trots protester. Gå och ät en glass eller nåt, cool down.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Bilen du tittar på ser riktigt fin ut så om din bil motsvarar de krav du har bör du slå till. Finns nog ingen mer komfortabel bil än S80:n. Hade en S80T6 som jag saknar enormt mycket just för komforten. Saknar dock ej bensinräkningarna. Jag vet inte riktigt Vojje vad du menar med att fastna i dieselträsket. Jag kör oerhört långt varje år. Jag har en husvagn på 1800kg. Att jag har diesel beror på att det passar mig och mitt sätt att använda mina två fordon på. Jag har en milkostnad på ca 8,5/mil med min V70 D5 aut och jag har haft en V70 2.5FT som lånebil för att just överväga etanol och den låg på ca 0,95l/mil lugn landsvägskörning vilket ger en milkostnad på 10kr. Jag "sparar" därmed 1,5kr/mil och med husvagnen därbak blir det en ännu bättre vinst. Trots att min skatt är hög så går jag plus mot en diesel därav mitt fordonsval.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid